Gaten

Hoezo geen markt voor nieuwe tijdschriften? Wat dacht u van Boon? Of Tess?

Gaten in de markt zijn er al zolang tijdschriften bestaan. Bij de lancering van Libelle bleek het gat giga. Zelfde verhaal, bij Voetbal International, Flow, Linda, Happinez. En bij wat vrouwenbladen, maar ook bij Quest en Donald Duck. Dat waren trouwens geen gaten, maar kraters in de markt.


Vind een krater! Die zijn er tegenwoordig niet meer. Hoofdschuldige: internet. Internet bulkt van de kleine very special magazines, elk gaatje in de lezersmarkt wordt online optimaal gevuld. Dus moet een tijdschrift met een brede formule van goeden huize komen om niet te irriteren. Je wilt de kleine teen, niet het hele lijf.


Waar liggen de kansen in de kiosk? Bij tijdschriften voor een gekaderde doelgroep, schitterend vormgegeven bovendien? Gelukkig zijn er meer dan genoeg van die gaatjes in de markt te vinden. Gelukkig voor het vak bladenmaken en het is hoopvol voor studenten bladenmaken.


Dus kom maar op, stelde het Lucas-Ooms Fonds (LOF), waarbij ik betrokken ben. We schreven de LOFStudentenprijs uit: bedenk een tijdschriftformule, maak een dummy en met een door het LOF geregelde coach optimaliseren we de beste ideeën.


Meer dan honderd originele inzendingen kwamen er binnen, voor de gekste gaten. Een blad voor 100-plussers, groeimarkt. Een blad voor kersverse vaders: Daddy's First. Het tijdschrift Tape, een écht jonge Revu. The Bosch, stadsblad voor Den Bosch. Guru, alles over blowen en wiet, met actiebon. De Piraat, alleen voor zendamateurs. Blad over leadzangers. En van Vijftig tinten grijs wilde elke hogeschool wel een blad maken.


We kwamen tot vier genomineerden: Boon, ManDame, Locked, Tess. Boon: voor de moderne koffiedrinker, met veel achtergronden (Gaatje). Tess: voor de laag- of helemaal niet-opgeleide vrouw. 'Zo word je golddigger.' 'In deze cafés komen bekende voetballers'(Gat). Locked: voor gevangenen en alles eromheen. Met zes pagina's contactadvertenties: 'Veel meegemaakt. Op zoek naar betrouwbare man' (Gaatje). ManDame, de naam zegt het al: voor travestieten. 'Mijn broer bleek mijn zus.' 'Mijn eerste dag op pumps.' 'Hoe verstop je hem?'(dat daar in je strakke broek). 'Hoe krijg je ze?' (die daar in je blouse).


Wat de junior-bladenmakers ook begrepen: vormgeving is een essentieel onderdeel van een bladformule in internettijden. Meer dan ooit: uiterlijk als identiteit. Kleren maken het blad. VN heeft een logische VN-vormgeving, Viva smoelt als Viva. Genomineerde Boon: informatief genietend. Tess: simpel. Locked: manlijk. ManDame: glitterglamour let it shine.


Onduidelijk of de bladen er ooit komen. Duidelijk werd wel: er is toekomst, gaten en gaatjes genoeg. Nederland is een doelgroepenvergiet.


Rob van Vuure


Tijdschriftkenner Rob van Vuure ontleedt de beste bladen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden