Gas erop

Het tijdschriftenweer is guur, de sector mannenbladen gaat beroerd, maar daar trekt Autoweek zich niets van aan. Elke kans om lezers te bereiken, wordt gegrepen.

Hoe veel versnellingen heeft het blad AutoWeek, oplage 80 duizend, grootste in zijn (populaire) klasse? In elk geval worden ze allemaal gebruikt. Winterbanden om en doorrammen, hoe slecht het tijdschriftenweer ook is, hoe heel slecht de mannenbladenwereld er ook voor staat, wie niet waagt weet je wel, niet geschoten weet je wel. Gás!


Er kwam een eigen YouTube-kanaal, online ondertussen 2 miljoen unieke bezoekers per jaar, er kwam een video-app voor tablets en ze kregen het blad GTO (voor supercars) weer aan de praat. De AutoRai is wat zieltogend, maar waarschijnlijk niet voor lang: grijpgraag AutoWeek heeft zich gemeld.


En vanaf vandaag: het nieuwe maandblad Classics.


Wat vaker gebeurt: er is in een tijdschrift een succesvolle rubriek, niet een maandje, niet een jaar, maar vele jaren. Zo'n rubriek wringt zich tenslotte naar voren als kanshebber voor een eigen blad, 'ik kan best op eigen benen staan', 'men lust wel pap van mij'. Zo zijn culinaire bladen ontstaan, zo zijn vrouwenbladen met anonieme getuigenissen ontstaan, stripalbums begonnen, Oranjebladen, voetbalbladen, populair wetenschappelijke bladen, opvoedbladen en modetrendgidsen met succes gelanceerd. Tuinbladen! Het blad AutoWeek heeft de toprubriek 'Autoliefde roest niet'. Mooie naam. Oude klassiekers worden in de zon gezet, met de trotse eigenaar/sleutelaar. Deze week de good old Mini Cooper. Om in AutoWeek-jargon te blijven: eerst stadsrakker, later in strak maatpak van Bertone.


Ten slotte zei iemand: Autoliefde loopt al jaren, men lust er wel pap van, laten we er een eigen blad van maken. Rayonhoofd advertenties was meteen enthousiast en barstte uit elkaar toen hij zijn eindresultaat optelde: het nieuwe blad Classics is 132 pagina s dik, waarvan 67, zeven en zestig, advertentiepagina's. De ene Volvo P1800E na de andere Triumph TR3A (met spaakwielen) is te koop, er is een bloeiende occasionhandel. Meteen maar even over een niet uit te roeien misverstand: in tegenstelling tot allerlei lezersonderzoeken boordevol politiek correcte antwoorden, blijkt elke keer: lezers en lezeressen van tijdschriften vinden advertenties léúk. Leuk! En zeker de lezers van specialinterestbladen. (Zachtjes zeggen): advertenties in specialinterestbladen worden soms beter gelezen dan redactiepagina's. Lekker: tientallen bladzijden met fotootjes van classics. Zwijmeldezwijmel. Kijken of het al wat betaalbaar wordt. Hé, een Pontiac Firebird voor 3.900 euro. Vraagprijs!


Het blad Classics is herkenbaar familie van Autoweek, overal sijpelt het competitieve. Bij autobladen is het woord 'test' heilig. Het beste coverwoord, dus: dubbeltest, triotest, multitest, rijtest, testdossier. In Classics worden 'verre neven' Alfa Romeo Alfasud en Volkswagen Scirocco vergeleken. Er worden proefritten gemaakt met drie ouwe knarren. De Porsche-911 bestaat al vijftig jaar, Classics haalt er elf naar voren. 'Raad van elf', waarom niet. Op zoek naar de ultieme 911. En natuurlijk komt ook de liefde voor oldtimers aan bod. Ed Stet (66) uit Schagen heeft dertig oldtimers, helemaal lijp van sleutelen. Op de dilemmavraag 'vrouw of droomklassieker' antwoordt hij helaas: 'Vrouw.' Tsja Ed, zo kom je nooit op de cover.


Het uitvergroten van favoriete segmenten, daar is AutoWeek druk mee. Het blad GTO werd het luxekwijlsegment. Het blad Classics voor de oldtimerliefhebbers. En in het voorjaar: Fanmagazine. Paradijsvogels & hun auto, de auto waar ze al jaren knotsknettergek van zijn.


Analyseer je blad en stel vast 'waar men wel pap van lust'. En maak een proefritje, in de vorm van bijlage, special, app, dubbelnummer of jaaruitgave.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden