Garagisten: vermindering APK riskant

Een voorstel van de ANWB het aantal verplichte APK-keuringen te verminderen, valt slecht bij autodealers, garagisten en de Rijksdienst voor het Wegverkeer....

De ANWB stelt voor nieuwe auto's pas na vier jaar te keuren, in plaats van na drie. Daarna hoeven de voertuigen niet langer jaarlijks, maar om het jaar naar de garage voor een certificaat. Na acht jaar moet de jaarlijkse keuring terugkeren. Dat schrijft de ANWB in een brief aan de Tweede Kamer.

Dat soepeler regime is mogelijk, stelt de bond, omdat auto's beter zijn dan zeventien jaar geleden, toen de APK werd ingevoerd. Een halvering van het aantal keuringen zal volgens de bond geen gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Autobezitters zouden samen wel 450 miljoen euro besparen in acht jaar tijd.

'Dat vinden wij veel geld', zegt een woordvoerder van de ANWB. De Nederlandse automobilist betaalt volgens hem fors voor het zwaarste keuringssysteem van Europa, zonder dat de veiligheid of kwaliteit van het milieu daardoor meetbaar hoger is. 'Veel auto's hebben een on board diagnostics-systeem dat vertelt wanneer het tijd is voor onderhoud.' De Rijksdienst voor het Wegverkeer betwijfelt of de autobezitter dan snel naar de garage gaat. De dienst wil eerder een strenger dan een soepeler keuringssysteem.

'We zijn Hollanders. We willen zo min mogelijk uitgeven aan auto-onderhoud', zegt directeur J. Hakkenberg. Aan de overheid de taak, stelt hij, ervoor te zorgen dat autobezitters toch voldoende onderhoud plegen.

Daarbij komt, volgens de directeur, dat een deel van de circa dertigduizend keurmeesters hun werk niet goed doen. Uit een jaarlijkse steekproef blijkt dat 8- à 9 procent van de gekeurde auto's nog altijd gebreken vertoont. 'Dat zijn toch nog 450 duizend auto's.'

De Bovag, de vereniging van dealers en garagebedrijven, is ook tegen het voorstel van ANWB. Deze bedrijven verliezen een deel van hun omzet als de jaarlijkse APK verdwijnt. De grote en kleine beurten die vaak voorafgaan aan een APK-keuring, noemen zij 'minimaal noodzakelijk onderhoud'. Dat wordt overgeslagen, verwacht de vereniging, zodra autobezitters een jaartje respijt krijgen.

In Nederland rijden circa 5,7 miljoen auto's rond die ouder zijn dan drie jaar. De APK-keuring werd ingesteld om de verkeersveiligheid te verhogen en het milieu te beschermen.

Twee jaar geleden zijn de regels aangescherpt, omdat de kwaliteit van de keuringen te wensen overliet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden