Garages en verzekeraars praten over compromis

De autoschadebedrijven en de verzekeraars die verenigd zijn in Schadegarant, sturen aan op een compromis nadat onder autobedrijven eerder deze week grote onrust was ontstaan over een harde maatregel van Schadegarant....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Op de achtergrond van het conflict speelt de wrevel mee van de verzekeraars - onder welke Aegon, Delta Llloyd, Nationale Nederlanden en Generali - over het feit dat de autobedrijven die verenigd zijn in de Bovag hen sinds kort scherpe concurrentie aandoen. De Bovag is via verzekeraar Bovemij voor een kwart aandeelhouder in Polis Direct. Deze nieuwe partij op de markt verkoopt polissen met scherpe kortingen.

Schadegarant ontkent nog steeds bij monde van directeur J. van Aardenne dat Polis Direct een rol heeft gespeeld in de beslissing de contracten met 2680 autobedrijven per 1 juli op te zeggen. Schadegarant wil zijn markt transparanter maken en eist meer kwaliteit en betere dienstverlening van de autobedrijven. 'Dat hadden we toch wel gedaan. Polis Direct heeft het hooguit wat versneld.'

In de branche van autobedrijven wordt de in april al aangekondigde stap van Schadegarant niettemin gezien als een reactie op de Bovag-bemoeienis met Polis Direct. Die in meerderheid Britse verzekeraar werkt zonder tussenpersonen, in tegenstelling tot de verzekeringsmaatschappijen die in Schadegarant samenwerken. Bovendien probeert Polis Direct schadegevallen niet 'te sturen'.

De verzekeringsmaatschappijen willen schadegevallen juist wel via voorwaarden in de polis dirigeren naar autobedrijven waarmee ze contracten hebben. De autoschademarkt is al jaren voor elke verzekeraar een verliesgevende branche, en de maatschappijen willen op alle mogelijke manieren daaruit zien te komen. Een strengere selectie van autobedrijven, zoals Schadegarant nu voorstelt, is daarbij één stap.

Het bericht dat de 2680 contracten werden opgezegd sloeg bij de autobedrijven in als een bom. De striktere eisen - onder andere de voorwaarde dat in een jaar tijd ten minste vijftig schades hersteld moesten zijn - zouden ertoe leiden dat nog maar 700 tot 750 bedrijven een contract zouden krijgen. Schadegarant, goed voor een derde van de markt van 1,8 miljard gulden, noemt dat aantal niet hardop, maar liet het volgens de Bovag wel doorschemeren.

De verhoudingen tussen de Bovag en de verzekeraars in Schadegarant waren al bekoeld sinds de brancheorganisatie van autobedrijven uit Schadegarant stapte. Dat was onvermijdelijk nadat de Bovag met Polis Direct was begonnen. Tijdens een overleg, afgelopen dinsdagavond, zijn de gemoederen weer wat bedaard. Schadegarant denkt dat nieuw overleg in juni tot een compromis zal leiden. Maar de 2680 contracten worden in ieder geval niet alle verlengd, aldus Schadegarant.

Vooral om de onrust in de autobranche wat te temperen hebben Schadegarant, de Bovag (garages) en de Focwa (schadeherstellers) een vage verklaring verspreid waaruit moet blijken dat men elkaar genaderd is. Men spreekt van 'intensief overleg over respectieve martkposities bij de afhandeling van het autoschadeherstel'. Schadegarant spreekt over een 'constructieve gedachtenwisseling'.

'Oorspronkelijk dreigde een conflictmodel, maar alle partijen beseffen dat het uiteindelijk gaat om het belang van de klanten', aldus Schadegarant-directeur Van Aardenne. Een woordvoerder van de Bovag zegt hierover: 'Alle partijen hebben een sterke wil om er samen uit te komen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden