Gandolfini laat het nog eens zien

Fantastische laatste aanvulling op cv van overleden Gandolfini.

Romantische komedie

Regie Nicole Holofcener

Met Julia Louis-Dreyfus, James Gandolfini, Catherine Keener

In 5 zalen

Wie op middelbare leeftijd op zoek gaat naar de liefde, moet het onvermijdelijk doen met de restjes. Het is scharrelen rond de vuilnisbakken van anderen, zien of er iets afgedankt is wat er nog enigszins te pruimen lijkt.

Die nuchtere visie op de liefde als uitgangspunt is een van de prettigste elementen van Enough Said. In de film, geschreven en geregisseerd door Nicole Holofcener (Please Give), weet gescheiden moeder Eva (Julia Louis-Dreyfus, Elaine uit Seinfeld) heus wel dat de perfecte man niet bestaat - een relatie is gebouwd op concessies.

Ze realiseert zich tegelijkertijd dat het juist de verborgen gebreken zijn die de palenrot kunnen betekenen voor een relatie. Hoe handig zou het zijn om voor elke nieuwe liefde eventjes met de ex te bellen, grapt ze tijdens haar eerste date met Albert (James Gandolfini). 'Kun je je voorstellen hoeveel tijd het zou schelen?'

De grap van Enough Said is dat Eva daadwerkelijk de kans krijgt al Alberts slechte eigenschappen te ontfutselen via zijn ex - die in de ogen van Eva ook nog eens het toonbeeld van perfectie benadert.

Stom natuurlijk, want wat doet rommelen met de guacamole ertoe als het net zo lekker knettert tussen Albert en Eva? Haar neurotische, springerige karakter past mooi bij het ingetogen, slonzige van hem. En wat een plezier hebben ze samen - hun eerste afspraakje alleen al is een feestje om naar te kijken.

Dat komt door de grappige, maar vooral natuurlijke dialogen van Holofcener en haar feilloze gevoel voor sociaal ongemak. Maar ook omdat ze het allerbeste krijgt van Louis-Dreyfus en Gandolfini. Vooral de laatste valt op: de in juni 2013 overleden vertolker van Tony Soprano is een onwaarschijnlijke romantische lead, en wat is dit een fantastische laatste aanvulling op zijn cv. Zijn Albert is de ultieme knuffelbeer die zijn eigenaardigheden vriendelijk omarmt in plaats van ze weg te stoppen.

Precies zo kijkt Holofcener, die veel van het script op zichzelf baseerde, naar al haar slim uitgewerkte personages, waarvan er niet een beter is dan een ander: ze houdt van ze met al hun onhebbelijkheden. Ze fileert weliswaar de keurige, probleemvrije stedelingen met hun gesnob en hang naar uiterlijk vertoon, maar altijd met compassie: in Enough Said mag iedereen van haar onbeschaamd zichzelf zijn.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden