'Gamers, red die prinses nou weer eens!'

Videogames met een verhaallijn voor één persoon (single player campaign) waarmee je tientallen uren zoet bent worden steeds schaarser. Dat is voor een deel te wijten aan de gemiddelde gamer, die tegenwoordig veel minder vaak tijd heeft om een lange game helemaal uit te spelen. 'De prinses is in een ander kasteel? Lekker laten zitten', lijkt tegenwoordig het devies. En dat is doodzonde.

Thomas van der Kolk
Beeld uit Super Mario Bros. Beeld
Beeld uit Super Mario Bros.

Aan het begin van deze eeuw was de gemiddelde gamer tussen de 25 en de 30 jaar oud. Klaar met de studie en aan het begin van een carrière had deze groep nog genoeg tijd om regelmatig te gamen. Nu
is die gemiddelde leeftijd opgelopen tot 37 jaar, zo blijkt uit cijfers van de Entertainment Software Association. De gemiddelde koper van een game is zelfs nog iets ouder: 41. Het zijn mensen - meestal mannen - die vaak een verantwoordelijke baan en een gezin hebben, en die zich - naar het schijnt - zorgen beginnen te maken om hun pensioen. De tijd om te gamen is daardoor een stuk schaarser geworden.

Aandachtsspanne
Daarnaast is de aandachtsspanne - ook bij jongere gamers - een stuk korter geworden. Met de komst van zaken als smartphones, tablets en sociale media is het aantal digitale afleidingen de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. Natuurlijk zijn er nog genoeg mensen die wel veel tijd in hun game-hobby steken, maar veel van hen zijn zich gaan toesplitsen op het spelen van multiplayer-games, die teeds populairder zijn geworden. En tel daar nog eens bij op dat het aantal games dat uitgebracht wordt elk jaar weer groter wordt. Er is dus steeds meer te kiezen.

Dat alles leidt ertoe dat slechts 10 procent van alle mensen die een bepaalde game kopen, de laatste missie voltooien. Daarbij geldt dat hoe langer het spel is, hoe minder mensen het uitspelen. Zo bereikte slechts 1 op de 10 mensen het einde van het vorig jaar verschenen - en zeer populaire - spel Red Dead Redemption, zo blijkt uit metingen van Raptr. Het bereiken van de laatste missie kost ongeveer 30 uur. Korte, simpele webgames daarentegen, worden volgens Backloggery in 85 procent van de gevallen gecompleteerd. Freelance-journalist Blake Snow schreef onlangs een interessant artikel op de website van CNN, waarin alle facetten die ertoe bijdragen dat games steeds korter worden de revu passeren.

Tijd en geld
Dus waarom zou je als ontwikkelaar veel tijd en geld steken in het maken van een superlange singleplayer-game als relatief weinig mensen het einde te zien krijgen? Doordat de eisen op het gebied van grafische details steeds strenger worden, kost het steeds meer geld, tijd en mankracht om een paar uur aan fatsoenlijke gameplay te fabriceren. Logisch dus dat games gemiddeld steeds korter worden. Ze worden nog wel gemaakt, de lange games (ik noem een Dragon Quest), maar ze worden alsmaar schaarser. En geef de ontwikkelaars eens ongelijk.

Dat betekent niet dat het een gewenste ontwikkeling is. Persoonlijk hou ik erg van lange singleplayergames. Ook mijn vrije tijd is beperkt, maar ik heb er geen probleem mee om desnoods een half jaar of nog langer over zo'n game te doen. Eerder dit jaar speelde ik de first person shooter Homefront. Die heeft een single player die prima te pruimen is. Alleen jammer dat je er binnen een paar uur al doorheen bent. Dat komt vooral doordat de game grotendeels leunt op de multiplayer. Niks mis mee, maar doodzonde dat dit ten koste gaat van de ervaring van de singleplayer.

Snackgames
Het is dus te hopen dat ontwikkelaars in de toekomst weer meer aandacht aan de singleplayer gaan besteden. Maar die kans acht ik niet groot, zolang gamers er massaal voor kiezen om voor korte 'snackgames' te gaan.

Er is een oplossing, die ook al veel wordt toegepast. Maar die heeft zo zijn prijs. Ik heb het over de zogenoemde uitbreidingspakketten, die de levensduur van een game flink kunnen oprekken, maar waarvoor in de meeste gevallen wel apart moet worden betaald. Ideaal is het dus niet. De bal ligt nu bij de gamers: kunnen zij ooit weer het geduld opbrengen om de eindbaas te verslaan en de prinses te redden? Ik hoop het maar.

Thomas van der Kolk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden