Reportage

Gameontwikkelaar blijkt een logische gast op een filmfestival

'Het voelt logisch hier te zijn', zegt Hermen Hulst van Guerrilla Games vrijdagavond op het Nederlands Film Festival. De managing director (46) van de succesvolle Nederlandse gamestudio maakt dinsdagavond met zijn recente blockbusterspel Horizon Zero Dawn weliswaar kans op een Gouden Kalf in de 'best interactive'-categorie, maar lijkt zijn plaats op het podium als een van de belangrijkste gasten van het afgelopen festivalweekend toch even te moeten verantwoorden.

Hermen Hulst, algemeen directeur van Guerrilla Games, poseert naast de hoofdpersoon uit Killzone 3 in 2011 Beeld anp

In het programmaonderdeel Blikverruimers, het best te beschouwen als de filmfestivalvariant op Zomergasten, vertelt hij voor een goedgevulde zaal van Utrechts nieuwste megabioscoop Kinepolis Jaarbeurs over de films - vooral de films - waardoor hij en zijn collega's zich lieten inspireren tijdens het maken van Horizon Zero Dawn.

Want, vraagt interviewer Leon Verdonschot aan het begin van de avond, hoe verwant zijn films en games eigenlijk? Ergo: hoe logisch is het om als filmfestival een gameontwikkelaar zo nadrukkelijk te omarmen? Best logisch, blijkt gedurende 2,5 uur college van Hulst. Van de 40 tot 100 uur die de gamer aan het spel kan besteden, zegt hij, bestaat zo'n tien uur uit cutscenes, momenten waarop geanimeerde film het verhaal voortstuwt. Dan laat Horizon Zero Dawn zich op dezelfde manier kijken als bijvoorbeeld Nausicaä of the Valley of the Wind, de eerder die middag door Hulst geprogrammeerde animatieklassieker van Hayao Miyazaki. Guerrilla Games leende het uitgangspunt van die film: ook Horizon Zero Dawn speelt zich af in een door de natuur overwoekerde aarde in de verre toekomst, met een vrouwelijke strijder in de hoofdrol. 'De natuur staat onder druk, zegt Miyazaki. Wees er voorzichtig mee. Maar hij zet zijn boodschap wel dikker aan dan wij.'

Horizon Zero Dawn zorgt sowieso voor indrukwekkende cijfers: het spel is gemaakt voor een bedrag tussen de 40 en 60 miljoen euro. Het productiebudget werd begin dit jaar na twee weken terugverdiend. Inmiddels staat de verkoopteller op zo'n 3,5 miljoen stuks. Ter vergelijking: het grootste budget voor een Nederlandse film bedroeg 18 miljoen, voor Zwartboek. Horizon Zero Dawn is, op gepaste afstand van de concurrentie, het duurste Nederlandse mediaproduct ooit.

Hulst toonde fraaie fragmenten van onder meer Planet Earth ('we wilden de natuur heel erg mooi maken'), Avatar en Princess Mononoke ('supernatuur' hij de uitvergroting van bomen en beesten in die films), Transformers (de bewegingen van de robots wèl, de geluiden niet, die zijn te blikkerig) en Game of Thrones, vanwege de geslaagde balans tussen verhaalintriges en de fantasierijke scènes.

Horizon Zero Dawn

Niet verrassend, wel interessant: Nederlandse voorbeelden schitterden door afwezigheid. Zo zei de avond tussen de regels door misschien wel meer over de doorgaans meer op realisme geënte Nederlandse film dan over de versmelting van film en games in het algemeen. De fantasie bij de ontwerpers en programmeurs van Guerrilla Games kent geen rem - en ze kijken ter inspiratie voornamelijk naar werk van ongeremde fantasten, zoveel werd duidelijk. Critici en publiek zijn eensgezind in hun lof. Daarmee is het succes van Guerrilla Games, ondanks een verschil in budgettaire mogelijkheden, in de context van het NFF een lichtend voorbeeld voor Nederlandse filmmakers.

Het festival omarmde een man die het zelf goed kan gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden