Game van de week: kleine verbeteringen en grote clichés in FIFA 17

Buiten beginnen de eerste blaadjes al weer van de bomen te vallen, binnen schuiven we al weer een FIFA-schijfje in de spelcomputer. Hoeveel heeft EA Sports zijn kaskraker durven te vernieuwen?

En Hunter scoort! In FIFA 17 kruipen we in de huid van een onbekend voetballertje die het schopt tor prof. Foto EA Sports

Ze zijn niet te benijden, de makers van de voetbalsimulator FIFA. Elk jaar moeten ze miljoenen kopers van eerdere edities en als het even kan ook nog de fans van Pro Evolution Soccer, de grootste concurrent, zien over te halen (ook) de uitvoering van dit jaar in huis te halen.

Verander te weinig en de bezitters van FIFA 16, FIFA 14, FIFA 15 enzovoorts zullen denken: dit jaar maar niet. Verander te veel en de kopers staan met pek en veren voor deur van EA Sports in Burnaby (Canada).

Allemaal kleine vernieuwingen en verbeteringen zijn dus dit jaar te vinden in FIFA 17. Er is nieuwe software gebruikt om spelers, trainers, randfiguren en publiek realistischer te doen lijken en laten bewegen. Ook de trainers zijn dit keer levensecht gescand (personages blijven wassen beelden). Die software (voor de fijnproevers: de Frostbite-engine) is eerder ingezet bij Mirror's Edge en de komende Battlefield 1 - respectievelijk een futuristisch klim- en springspel en de jongste editie van de soldatensimulator van Electronic Arts, de uitgever van FIFA.

Bij hoekschoppen en vrije trappen kan de bal nu gerichter worden gestuurd, inclusief de boog die het leer moet volgen. Gamers kunnen zelfs bepalen hoe de aanloop naar een strafschop er moet uitzien. Verdedigers, voorheen de kneuzen in FIFA, zijn nu geduchte tegenstanders. Overigens, het middenveld is nog steeds een bijzaak in de voetbalgame.

Foto EA Sports

Loopbaan

Maar de grote nouveauté is The Journey, waarin we het levenspad bewandelen van Alex Hunter, een jongetje uit Clapham die het van amateurvoetballertje (letterlijk) schopt tot prof. We zien Hunter worstelen met zijn ruziënde ouders, met jennende medespelers, met journalisten, coaches en trainers - terwijl zijn moeder (zwart) en opa (blank en een ex-profvoetballer) hem proberen op het pad naar succes te houden.

The Journey is een reis, een interactieve film die vijftien tot twintig uur (!) in beslag neemt en die stijf staat van de clichés, zowel in de vertelling als in dialogen. Voor dat laatste riepen de Canadezen de hulp in van hun collega's van BioWare in 'naburig' Edmonton. Als de dialoogopzet ergens aan doet denken, dan kan dat kloppen - BioWare gebruikte hem voor zijn zeer succesvolle sf-trilogie Mass Effect.

Je kunt elke keer kiezen tussen drie reacties op iets wat Alex Hunter wordt gevraagd of naar zijn hoofd krijgt geslingerd. Welke reactie je kiest is amper van invloed op de loopbaan van Hunter, die alle standaardtegenslagen overwint en de top bereikt van welke club de speler maar ook heeft gekozen - waarvan de échte spelers ook in het verhaal de revue passeren. En o tempora, o mores, je kunt zelfs een Twitter-account opzetten, dat je een contract met Adidas oplevert als je de 200 duizend volgers bereikt.

FIFA 17 is niet de eerste game die deze van-krantenjongen-tot-miljonair-vertelling gebruikt. 2K Games paste hem eerder toe in NBA 2K16, een basketbalsimulator. Niemand minder dan regisseur Spike Lee (Jungle Fever, Inside Man) nam de regie voor zijn rekening. Laten we het zo stellen: Spike Lee's films zijn onvergelijkbaar beter.

Meer FIFA 17

Met FIFA 17 vloeit de voetbalgame steeds meer samen met de echte voetbalwereld. Clubs hopen er jonge fans mee te binden. Ajax heeft zelfs al een e-sporter gecontracteerd. Een reportage.

Foto EA Sports

Camp

FIFA heeft zich de laatste jaren gevestigd als de standaard voor de voetbalgame, en is zo goed geworden dat slechts een enkeling zich naast deze kolos kan handhaven. Dat is Pro Evolution Soccer van het Japanse Konami. De laatste die zich als derde aandiende was Pure Football, van het Franse Ubisoft, dat in 2010 werd geïntroduceerd en waar we nooit meer iets van vernamen.

FIFA 17 bouwt voort op het succes van FIFA 16, 15, 14, 13 enzovoorts. Het blijft een bijna-perfecte voetbalsim. The Journey is een aanwinst als je de vertelling niet al te serieus neemt of hem als camp beschouwt, als een soort The Showgirls van groene zoden en leren ballen. Maar de vraag dringt zich wel op wat ze in Burnaby de komende maanden kunnen bedenken om ons te laten vallen voor FIFA 18.

FIFA 17 (EA Sports / Electronic Arts)
Uitgebracht voor PlayStation 4 & 3, Xbox One en 360, Windows
Geschikt bevonden voor 3 jaar en ouder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.