Review

Game van de week: de terreur op de hielen zitten in Rainbow Six Siege

Rainbow Six Siege is een nieuwe aflevering in een Franse reeks van games rond terrorismebestrijders. Met Bataclan nog levend in de herinnering, hoe werkelijkheidsgetrouw is deze game?

Alles kan aan gort in Rainbow Six Siege. Beeld Ubisoft

Toen terroristen op 13 november dit jaar 130 mensen vermoordden in Parijs was er nog een slachtoffer te betreuren. De film Made in France van regisseur Nicolas Boukhrief die een week later in première zou gaan werd uitgesteld - voor de tweede keer dit jaar. Eerder was het bloedbad op de redactie van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo de aanleiding voor uitstel.

Rainbow Six Siege, waarin gamers als terroristen of commando's elkaar bevechten, werd ook uitgesteld, maar niet omdat de Franse uitgever Ubisoft bang was voor het verwijt munt te slaan uit de tragedie. Een bêtatest had weeffouten aan het licht gebracht, en die moesten er eerst uit. Uiteindelijk verscheen de game medio december, een maand later.

Het is niet moeilijk om een link te leggen tussen 'Parijs' en Rainbow Six Siege. In de dagen na de aanslagen verschenen er foto's van Franse commando's die de kogelinslagen lieten zien op een schild dat ze hadden gebruikt bij de bestorming van de ruimte waar de terroristen zich hadden verschanst na het bloedvergieten in de Bataclan-concertzaal.

Zo'n kogelwerend schild is een van de middelen die de gamer ter beschikking staat in Rainbow Six Siege, en is te zien in de reclameuitingen voor de game.

Beeld Ubisoft

Bestseller

De makers zeggen zich te baseren op de tactieken en technieken van anti-terreurcommando's als de Britse SAS, de Amerikaanse SWAT, de Franse GIGN, de Duitse GSG9 en de Russische Spetsnaz.

Dat Rainbow Six Siege de werkelijkheid zo dicht op de hielen zit, spreekt kennelijk aan. Het kwam in december meteen terecht in de top-10 (op nummer 7) van de best verkopende games in de VS, de belangrijkste gamesmarkt, op de derde plaats in Australië en op de zesde positie in de Engelse ranglijst.

In de voornaamste spelstand van Rainbow Six Siege wordt je gevraagd een gijzeling te beëindigen of juist de gegijzelde met alle middelen in handen te houden. Veel bewegingsruimte heb je niet in deze vijf-tegen-vijf-gevechten, als geen van beide partijen, waarbij de een explosieve valstrikken zet en de ander robots op pad stuurt om die te ontmantelen.

Je krijgt een akelig inzicht in de beklemmende omstandigheden waarin commando's in het Bataclan-theater zich van ruimte naar ruimte naar binnen moesten vechten.

Beeld Ubisoft

Belegerd

Tegelijkertijd is er bij de confrontaties in Rainbow Six Siege geen steen die op de ander blijft - wat de ontwikkelaars bij Ubisoft in Montreal een 'destructible environment' noemen, een omgeving waar alles aan gort kan. De 'rondes' in de vijf-tegen-vijf-veldslagjes duren drie minuten: wie sneuvelt en dood ga je zonder pardon moet de afloop ervan afwachten met de handen over elkaar. Een wonderlijke wederopstanding, de respawn zoals in andere schietspellen, zit er niet in.

De Rainbow Six-games draaien al sinds het begin van de serie in 1989 om tactiek, om het zorgvuldig plannen van een aanval, de vijand heimelijk besluipen en liefst met een enkel gericht headshot uitschakelen.

Ubisoft heeft in de loop der jaren geregeld aan de formule gesleuteld, waarbij de precisie werd teruggeschaald om ruimte te maken voor fouten en vooral bombast, geheel in lijn met wat het gros van de gamers van een schietspel verwacht. Siege is in veel opzichten een stap terug naar het origineel, en de daarbij behorende moeilijkheidsgraad.

Voor solospelers zijn er een reeks missies (Situations) om te oefenen, oplopend in moeilijkheid van normaal via moeilijk naar realistisch. Elke opgeloste situatie is een trapje naar hogere, lastigere secundaire doelen.

Is dit uit 'Help, mijn man is een terroristische klusser'? Beeld Ubisoft

Aanbevolen

Dit alles verklaart wellicht waarom Rainbow Six Siege een van de games is die wordt beoefend als professionele e-sport. Intel-baas Brian Krzanich vroeg tijdens zijn presentatie op de CES-gadgetbeurs vorige week Stephanie Harvey op het podium, lid van een team van alleen vrouwelijke pro-gamers dat door de Amerikaanse chipfabrikant gesponsord wordt.

Rainbow Six Siege is rauw, moeilijk, zwaar, gewelddadig - en daarom van harte aanbevolen.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege (Ubisoft Montreal / Ubisoft)
Uitgebracht voor PlayStation 4, Xbox One, Windows
Geschikt bevonden voor 18 jaar en ouder (PEGI)

Zo pak je kluizenaars aan. Beeld Ubisoft
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden