Game over? Niet voor de Nederlandse consumenten

De verkoop van spellen voor spelcomputers is in de eerste helft van dit jaar fors gestegen. Alleen al aan software heeft de Nederlandse consument 46 miljoen euro uitgegeven....

Van onze verslaggever

Het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research schrijft de groei toe aan de komst van de nieuwe generatie spelcomputers. Dit jaar kwamen de Xbox van Microsoft en de GameCube van Nintendo op de markt, vorig jaar de Sony PlayStation. De drie producenten hebben dit jaar een prijzenslag gevoerd. De prijs voor de gemiddelde console daalde 40 procent.

De verkoop van computerspellen levert nu iets meer dan de helft op van de totale omzet aan software voor entertainment. Deze markt was in de eerste zes maanden goed voor 92 miljoen.

Consumenten ervaren de computerspellen wél als duur. De kopers die Blauw ondervroeg konden geen goedkope titels noemen voor Xbox, GameCube of PlayStation. De gemiddelde prijs voor een nieuw spel is 60 euro.

Blauw baseert zijn onderzoek op de omzetgegevens van winkelketens als Dixons, Dynabyte, Free Record Shop, Bart Smit en V & D. Daarnaast zijn 900 consumenten ondervraagd. Prognoses voor de verkoop tijdens de feestdagen geeft het bureau niet.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden