Gala zegt: dans, profs en leken, dans!

De veertiende editie van het Holland Dance Festival in Den Haag was even uitnodigend als 'aanraakbaar'.

Het leek in alles een omgekeerd gala. Doorgaans begint zo'n chique dansavond met virtuoze solo's en duetten van sterdansers om tegen het slot uit te pakken met een podiumvullend ensemble of corps de ballet. Zaterdag, als opening van de veertiende editie van het Holland Dance Festival in Den Haag, had artistiek leider Samuel Wuersten een ander, vriendelijk en uitnodigend programma in petto voor de 1.001 toeschouwers, onder wie prinses Beatrix, prins Constantijn, prinses Laurentien en een reeks (oud-)politici.


Het Holland Dance Festival Gala opende met tweehonderd Haagse amateurdansers die verkleed als bijdehante kraaien Duh Haagse Kakkeah dansten en rapten, een fragment uit een pleinchoreografie van Thom Stuart. De Show- en Marchingsband Reflection, in rood-wit blazerstenue, moedigde jong en oud, dik en dun enthousiast aan met hun koperbewerkingen van hippe songs.


Het Holland Dance Festival is niet alleen van en voor profs, benadrukte Wuersten, maar juist ook van en voor amateurs: liefhebbers. In alle speeches klonk een oproep door om de dans in al zijn diversiteit te steunen en te promoten. Nederland heeft een sterk merk te verliezen, onderstreepte Wuersten, in een variant op 'vraag niet wat de dans voor jou kan doen, maar wat jij voor de dans kan doen.'


Ook voormalig danseres Janine Dijkmeijer benoemde in haar dankwoord de voortrekkersrol van Nederland in de internationale danswereld. Vanwege haar buitengewone inzet voor het internationale film-, dans- en mediafestival Cinedans werd Dijkmeijer (die binnenkort overstapt als zakelijk leider van Het Nationale Ballet naar het Nederlands Dans Theater) zaterdagavond uitgeroepen tot de vijfde winnares van de Jirí Kylián Ring (een persoonlijk overdraagbare ereprijs). Zelfs het verrassende slot van het Gala was een opmerkelijke oproep - voor meer verdraagzaamheid: Wessel Oostrum, vorig jaar afgestudeerd aan de dansopleiding van Codarts Rotterdam en nu lid van het Duitse gezelschap van Nanine Linning, vulde het grote podium met een zelfgecreëerde solo op de beroemde speech van Charlie Chaplin uit The Great Dictator. De krachtige gebarensolo kwam recht uit het hart van de jonge danser.


Bijna alle optredens kregen een toelichting of een making-of-film als inleiding, wat niet gebruikelijk is tijdens een gala, maar wel heel leuk.


Fraai was de korte documentaire over de twee Maoridansers Taane Mete (46) en Taiaroa Royal (52) die eind deze week met hun Okareka Dance Company te gast zijn in het Holland Dance Festival. Terwijl Mete zich uitbundig opmaakt voor zijn travestierol, zegt zijn dochter recht in de camera 'een heel normale vader' te hebben. Vervolgens verschenen de twee mannen live op het Gala, met een subtiel duet waarin hun handen alle mogelijke vormen van contact verbeeldden.


Ook Stephen Shropshire legde in zijn duet Push (The Killer Remix) de nadruk op armen en handen die speels aantrekken en afstoten.


Het meest virtuoos waren twee prachtig gedanste duetten uit Postscript van León en Lightfoot en Marco Goeckes solo I Found a Fox, gemaakt voor en vederlicht gedanst door Eric Gauthier (36). Pas bij zijn speech na afloop hoorde je aan zijn adem hoeveel inspanning het razendsnelle handen- en voetenwerk hem had gekost. Zwaar ademend grapte hij over zijn optreden. Ook dat was ongewoon aanraakbaar voor een dansgala.


Holland Dance Festival Gala, 25/1, Lucent Danstheater, Den Haag. T/m 16/2 op verschillende locaties in Den Haag holland-dance.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.