Gaan Fiat, VW, BMW en Ford eraan?

Beeld anp

Wie praat over een toekomst met zelfrijdende auto's, denkt daarbij vaak aan een vehikel met vier wielen, voor- en achterbanken, een handrem, handschoenenkastje en een dashboard met de bekende waarschuwingslichtjes. Kortom: een volgend type Fiat, Opel, Volkswagen, Peugeot, BMW, Ford, Nissan of een van de andere merken.

Het enige verschil is dat de bestuurder 's morgens - in plaats van het stuur ter hand te nemen - een knop indrukt en daarna de krant leest, op zijn smartphone kijkt of zittend een tukkie doet. Daarna schuift het wagentje vanzelf aan in een of andere file bij het Kleinpolderplein.

De werkelijkheid is anders. Apple weet het al zeker. De bestaande fabrikanten van auto's zouden weleens ten dode kunnen zijn opgeschreven. Als het zelfrijdende autoverkeer zo veilig is dat een ongeluk vrijwel valt uit te sluiten, kunnen we misschien wel rijden in een vierkant blok van eikenhout, met binnenin een sauna waarin iemand even kan chillen totdat hij of zij op het werk arriveert. Of een kuukse badkuip op één wiel.

Uiteraard lopen op dit moment de huidige autofabrikanten nog vooraan met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Die willen een lekker modegevoelig en statusbevestigend wagentje maken waarop ze een fikse winst boeken en dat regelmatig wordt ingeruild. Liever houden ze buitenstaanders als Apple zo ver mogelijk weg van hun testbanen in Californië. Want het laatste wat ze willen, is dat de revolutie naar zelfrijdend snel gaat.

Eastman Kodak stond in 1975 aan de wieg van de digitale fotografie, maar maakte er geen haast mee om de eigen, lucratieve markt van klassieke fotorolletjes te beschermen. Kodak ging ten onder.

In december rijdt de eerste zelfrijdende personenauto op de openbare weg in Gelderland. Beeld anp

De uitgevers van traditionele papieren en audiovisuele media (TimeLife, CNN, Bertelsmann, Berlusconi's Mediaset) pionierden al begin jaren negentig met het verspreiden van informatie via het net. Uiteindelijk zijn ze op het terrein van de digitale informatie allemaal overvleugeld door start-ups als Google, Yahoo en Facebook, die elk nu een veelvoud waard zijn van alle oude mediaconcerns samen. Op de Nederlandstalige markt gingen Marktplaats, Funda en Nu.nl er met de bal vandoor. De reden dat bestaande bedrijven die overgang vaak niet kunnen maken, is dat zij niet in staat zijn om, ten koste van de winst, intern op het scherpst van de snede te concurreren. Daarom werden de bouwers van de landauer en de diligence geen autofabrikanten en exploiteerden John D. Rockefeller en August Kessler de eerste olie in plaats van de kolenmijneigenaren.

De toekomst zal leren of Apple de grootste maker van zelfrijdende auto's wordt. Of Tesla. Of een bedrijf waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Misschien kan iedereen er zelf een in elkaar knutselen na aanschaf van een rijcomputer. De minste kans hebben eigenlijk Fiat, Opel, Volkswagen, Peugeot, BMW, Ford en Nissan.

Reageren?

p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden