Ga terug naar Start

RONKENDE TAAL spreken de uitzendbazen van Vedior en Manpower geregeld over hun ambities in Nederland. Vedior wil zijn marktaandeel van 10,2 procent verdubbelen en Manpower, in 1998 4,4 procent van de markt, wil nummer 2 worden....

Bart Dirks

Of eigenlijk nummer 5, want niets wijst erop dat de fusie tussen de gespecialiseerde uitzenders Unique en Brunel gaat mislukken. Aangezien Content is verkocht door Creyf's is de koek op. De kruimels resteren.

'De boel wordt wel overzichtelijker', reageert Adecco-woordvoerder René Brouwer met gevoel voor understatement. 'Maar eerder dit jaar heeft de hoofddirectie in Amerika vastgesteld dat Adecco vóór eind 2000 wereldwijd overal nummer twee moet zijn. Alleen in Nederland is dat niet gelukt. Nog niet.'

Is Adecco's ambitie nog realistisch? John Sinke van concurrent Manpower: 'Heel ondiplomatiek: veel geschreeuw, weinig wol. Onze indruk is dat hun marktaandeel in Nederland eerder onder druk staat dan groeit.'

Ook Vedior-topman Gert Smit heeft de moed nog niet opgegeven. 'We hebben alleen maar doelstellingen waarvan we denken dat ze realistisch zijn. Zogauw we denken dat ze niet langer haalbaar zijn, verdwijnen ze van ons lijstje', zei hij eerder deze maand na de aankoop van het Britse Select Appointments. Welke potjes hij op het vuur heeft, houdt de topman voor zich.

Níet realistisch is de gedachte dat marktleider Randstad in eigen land te groot wordt en bedrijfsactiviteiten moet afstoten van concurrentiewaakhond NMa, de Nederlandse Mededingingsautoriteit. 'Als Randstad op eigen kracht groeit, zal de NMa niet ingrijpen', zegt analist Hans Pluijgers van Kempen & Co. 'Dat zou een unicum zijn. Zelfs Heineken wordt met een marktaandeel in Nederland van 50 procent op de biermarkt niet teruggefloten.'

En dus zijn alle ogen weer eens gericht op Start, de Goudse uitzendonderneming die vorig jaar van een koude kermis thuiskwam na overnamegesprekken met Vedior. Gert Smit van Vedior wil nog steeds Start kopen, maar John van Schaik van Start houdt de boot af. Hoe lang hij dat nog kan volhouden, wordt echter hardop betwijfeld.

'Wannéér is de vraag, maar dát Start een keer wordt overgenomen, daarvan ben ik heilig overtuigd', stelt analist Pluijers. 'Start is weliswaar actief over de grens, in Duitsland, Spanje, Italië en Rusland, maar eigenlijk hebben ze daar niets te zoeken.'

Het niet beursgenoteerde Start heeft voor buitenlandse expansie te weinig geld en maakt te weinig winst voor grote investeringen, vindt ook John Sinke van Manpower. 'Het heeft geen zin wat ze over de grens doen. Vandaag of morgen, vroeg of laat worden ze overgenomen.'

Manpower is zelf overigens niet geïnteresseerd in Start. Het concern wil in Nederland de komende twee tot drie jaar nog een paar procent groeien tot een marktaandeel van 8 procent. 'Dat willen we autonoom realiseren', zegt Sinke. 'Overnames in Nederland zijn veel te duur. Toevallig kwam vanochtend in een managementbijeenkomst in Vught ter sprake dat voor Nederlandse uitzendbedrijven, zoals Content, 50 cent tot meer dan één gulden wordt betaald per gulden omzet. Wij zien niet in hoe je dat ooit kan terugverdienen.'

Start reageert furieus. 'Waar hebben ze het in vredesnaam over?', reageert woordvoerder Jos Frijters. 'Er zijn partijen die te pas en te onpas roepen dat ze nummer twee worden. Wij constateren dat daar niets van terechtkomt en dus kijken ze naar ons. Ik zou zeggen: kijk naar jezelf, wij zijn niet te koop. Dat is absoluut, totaal niet aan de orde. Wij gaan uit van onze eigen kracht, ook in het buitenland.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden