Fysiotherapeute bindt met nieuwe slip strijd aan met inlegkruisjes-industrie

Maandverband is oorlog. Of het nu gaat om zijkleppen, vleugels, dry weave of zijdezachte toplagen, de producenten bevechten elkaar op leven en dood....

TRUSKA BAST

De damesverbandbusiness is buitengewoon lucratief. Er is vorig jaar door de Nederlandse consument 153 miljoen gulden aan besteed. En dan hebben we het niet alleen over maandverband in alle soorten en diktes, maar ook over de tampon in vier maten, en niet te vergeten: het inlegkruisje. Dat is bestemd voor dagelijks gebruik tijdens, voor en na de menstruatie. Eigenlijk altijd, dus. En ook al worden de maandverband- en inlegkruiscommercials door kijkers als de op één na irritantste spotjes beoordeeld (wasmiddelen staan bovenaan), ze missen hun uitwerking niet. De Nederlandse vrouw plakt gemiddeld 144 inlegkruizen per jaar in haar slip, een zeer hoge score vergeleken met andere Europese landen.

Maar eigenlijk deugen die inlegkruisjes van geen kant. Ze zijn een ramp voor de waterzuivering als ze door het toilet worden gespoeld, en ook in het gebruik zijn het ellendige dingen. Je voelt een inlegkruisje de hele dag zitten, en je krijgt er een zweterig, broeierig en klef gevoel van. Bovendien irriteren ze de huid en veroorzaken ze een onaangename geur. Of dat nog niet vervelend genoeg is: in plaats van vermindering van afscheiding, treedt verergering op door een soort mini-broeikaseffect, waardoor je nog meer van die dingen gaat gebruiken.

Marion Borghuis, fysiotherapeute in het Gelderse Malden, ijvert al jaren voor de afschaffing van het gehate inlegkruisje. 'Dat vrouwen inlegkruisjes moeten gebruiken om zich schoon en fris te voelen is flauwekul. Dat is ze door de commercie aangepraat en ze zijn het nog gaan geloven ook. Natuurlijk is het soms handig, tegen het einde van de menstruatie bijvoorbeeld, of bij ernstige afscheiding, maar dagelijks gebruik in een normale situatie vergroot de kans op problemen.' Medisch onderzoek heeft dat volgens Borghuis aangetoond en ook in een folder van de GG & GD wordt melding gemaakt van negatieve effecten.

Als alternatief ontwikkelde Borghuis, in samenwerking met textielfabrikant Ten Cate, een slip die 'schoon en droog zonder inlegkruis' belooft. Veel vrouwen hebben problemen met het kruis van hun slip, dat naar voren toe te kort is, en te dun om afscheiding op te nemen. Geen wonder dat ze naar het extra inlegkruis grijpen. In de nieuwe slip is het kruis maar liefst zeven centimeter verhoogd. Een dubbele badstof inlay zorgt voor comfort. En modieus is ie zeker, in wit en ivoor, met of zonder kanten randje, verkrijgbaar in drie modellen.

De negatieve publiciteit en de alternatieve slip zouden wel eens een flinke klap voor de inlegkruis-industrie kunnen betekenen. Maar de woordvoerder van Mölnlycke, producent van Libresse, bestrijdt dat. Volgens hem blijft het wegwerp-inlegkruis een uitkomst. Het milieu, ach, dat heeft er niet zoveel van te lijden. De verbandjes bestaan immers voor een groot gedeelte uit cellulose, een natuurlijk produkt. En van klachten over bijwerkingen weet hij al helemaal niets .

Charlotte Kwist van Procter & Gamble, de makers van Always-maandverband en Aldays-inlegkruisjes, wuift alle verhalen weg over huidirritatie en verergering van afscheiding door het gebruik van inlegkruisjes. 'We doen heel uitgebreid onderzoek naar dit soort zaken, maar over dat zogenaamde broeikaseffect is nooit iets bewezen. Nee hoor, de slip vormt geen enkele bedreiging voor het inlegkruisje', verzekert ze.

De strijd om het inlegkruisje is dus nog niet gestreden, want een ding is zeker: Borghuis geeft haar kruistocht voorlopig niet op.

Truska Bast

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden