Fysieke ontdekkingsreis tijdens het maakproces van een solo

DANS Nee, de hiel van haar voet zal geen verstaanbaar antwoord geven, ook al houdt de Turkse Ayse Orhon haar microfoon erbij....

Bovendien doet ze het achteraf. Drie kwartier eerder heeft ze de solo zelf laten zien: allerlei ongemakkelijke rekoefeningen van mond, nek en teenspieren, plus een paar gymnastische poses waarbij de spanning wordt vastgezet in punten van ledematen. Of was dit de voorbereiding en is de solo-met-kinetische-antwoorden het resultaat? ‘Can you repeat?’ blijft vaag, al fascineert de gespierde lichaamsbouw wel van deze in Arnhem opgeleide danseres.

Choreografe Nicole Beutler toont tijdens Springdance haar remake van Les Sylphides, het honderd jaar oude, korte, niet-verhalende ballet blanc van Michael Fokine.

Tijdens haar opleiding aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling zag ze het klassieke ballet nog als vijand – Beutler koos voor moderne, conceptuele dans. Nu duwt ze ons met de neus op de nogal weeïge, gelaten houding van drie op spitzen tippelende Sylphides. De kleine Marta Reig Torres draagt een tutu, de grote blonde Charlotte van den Reek een kort jurkje en de donkerharige Bojana Mladenovic broek en bloes. Hoe verschillend hun vrouwbeeld ook, de onderdanige houding overheerst. Die contrasteert fraai met hun sterke techniek, waarmee ze een paar grande jeté’s uitvoeren. Maar veel inzicht levert de intieme blik op drie verdwaalde Sylphides niet op.

Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden