Fyra

De top van NS en dochter Hispeed moeten vrijdag naar Brussel. De baas van de Belgische Spoorwegen Marc Descheemaecker heeft de Nederlanders ontboden vanwege de problemen met de Fyra op de lijn Amsterdam-Brussel.


Sinds zondag verbindt de Fyra, na jarenlang gesteggel, beide hoofdsteden. Geen van die vier dagen verliep zonder mankementen. Van de eerste vier treinen die woensdagochtend uit Amsterdam vertrokken, hielden er twee al voor de grens mee op. Een derde leek het te gaan halen, maar strandde helaas op station Brussel-Noord.


Dinsdag viel een van de treinen uit in Breda, waarna de reizigers per bus verder moesten naar Antwerpen. Daar konden zij de trein naar Brussel nemen. Dat was natuurlijk voor de meesten wel een nieuwe manier van reizen tussen Amsterdam en Brussel, maar niet de nieuwe manier van reizen die hun op de site van de Fyra was voorgespiegeld.


De Fyra rijdt over de HSL-zuid, een infrastructureel wereldwonder waar we veel eer mee zouden inleggen, als die treinen tenminste eindelijk eens op tijd reden. De lijn telt 170 kunstwerken, waaronder superaquaducten, boortunnels die op aarde hun gelijke niet kennen, formidabele bruggen en andere wonderen van Hollands bouwvernuft.


Al met al heeft de HSL-zuid ruim zeven miljard euro gekost - het 'Groot Project' kreeg het groene licht in 1996, toen het geld hier nog 'tegen de plinten klotste' en premier Wim Kok ook de miljarden voor de Betuwelijn er even doorheen jaste.


Het traject is een schip van bijleg, en als straks exploitant HSA failliet gaat omdat hij veel te veel voor de concessie heeft betaald en veel te weinig mensen de Fyra nemen, staan we voor miljardenverliezen. Dat was nog te verdragen, als nou de Fyra maar tig keer per dag met een vrolijke stoot op de toeter exact op tijd het station van Brussel zou binnenrollen. Stipt treinverkeer mag best wat kosten. Maar wie volgens het boekje te Brussel arriveert, heeft stom geluk gehad.


Volgens de Belgen zijn het steeds onze treinen die er de brui aan geven en Descheemaecker wil weten hoe dat kan.


Heeft Marc Descheemaecker de situatie op het Nederlandse spoor misschien een beetje gevolgd, de laatste jaren?


Op 3 december viel ergens in de buurt van Rotterdam een sneeuwbuitje. NS schroefde onmiddellijk het aantal treinen terug. Het betrof hier een voorzorgsmaatregel, erop gericht om 'eventuele problemen met wisselstoringen en gestrande treinen snel en goed op te lossen'.


Ik hou niet van NS-bashen; die jongens runnen het drukste spoorsysteem ter wereld en dat is geen sinecure. Maar je proeft in de woorden een existentiële onzekerheid, een heftige twijfel aan de eigen capaciteiten en die van ProRail. Zo diep is het zelfvertrouwen bij NS gezonken dat één sneeuwvlokje volstaat voor dolle paniek.


'Er stond ook een vrij harde wind', zei directeur Bert Meerstadt zondag in Buitenhof ter verontschuldiging. Hij was bijzonder blij dat er geen chaos was ontstaan.


Vroeger vroor het de hele winter 20 graden, was het altijd windkracht 8 en lag er altijd wel een pak sneeuw van een centimeter of 30. Maar daar kwam de Blauwe Engel reeds triomfantelijk en strikt volgens de dienstregeling het station binnengereden, voorzien van noodrantsoenen.


Wij zijn iets kwijtgeraakt, een zekere onverstoorbaarheid, en dat zie je het duidelijkst op het spoor.


Dat Descheemaecker daar een beetje rekening mee houdt, vrijdag. En jongens, voor alle zekerheid: pak de auto.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden