Fyra-verhoren: Peijs wist niet dat 'NS de staat bedonderd had'

De Fyra-verhoren zijn de tweede week ingegaan. Vandaag verschijnen voormalig verkeersministers Karla Peijs (2003-2007) en Camiel Eurlings (2007-2010) en oud-NS-directeur Bert Meerstadt  voor de commissie. Volkskrantredacteur Sander Heijne woont de zitting bij en doet gedurende de dag verslag.

Karla Peijs, voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs (2003-2007) Beeld null
Karla Peijs, voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs (2003-2007)

10.00 uur - Karla Peijs: 'Nu weet ik dat NS-bod onrealistisch was'

Voormalig verkeersminister Karla Peijs (CDA) wilde de NS toestemming geven om de exploitatie van de hogesnelheidslijn met minder treinen te starten. Het spoorbedrijf zou de dienstregeling dan tegen lagere kosten kunnen starten en pas extra treinen hoeven te bestellen op het moment dat de reizigersaantallen dit rechtvaardigden. Dit blijkt uit het verhoor van de voormalige minister van Verkeer en Waterstaat voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

'Ik was genegen de NS te helpen als ze een probleem zouden hebben met de concessie', aldus Peijs. Het ontbrak de minister echter aan de juridische mogelijkheden om meer te doen. De lijn was in 2001 middels een openbare aanbesteding aan de NS gegund. Peijs vreesde dat ruimhartiger hulp aan de NS als ongeoorloofde staatssteun zou worden aangemerkt.

Peijs was zich er op dat moment niet van bewust dat 'de NS de staat bedonderd had', bij de aanbesteding in 2001. Wel vond ze de overeengekomen concessievergoeding al bij haar aantreden hoog. 'Sinds deze week (de minister doelt op eerdere verhoren waaruit bleek dat de NS bewust een te hoge prijs heeft geboden, red.) weet ik dat het bod onrealistisch hoog was.'

De NS deed er tijdens het ministerschap van Peijs nog alles aan om te verhullen dat het bewust een te hoog bod had ingediend om de concessie voor de flitslijn in 2001 te bemachtigen. Het spoorbedrijf bood het ministerie geen inzicht in de wankele businesscase, maar smeekte wel om een verlaging van de concessievergoeding.

Peijs stapte in 2005 met NS-topman Aad Veenman naar toenmalig minister van Financiën Gerrit Zalm (VVD) om de langzamere ingroeiregeling te bespreken. Zalm wilde er niet aan. Zolang de NS geen feiten en cijfers wilde overleggen en zolang er geen treinen rijden, zag Zalm geen noodzaak om van het contract af te wijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden