Fyra gered, verlies Staat is 1 miljard euro

De hogesnelheidslijn Fyra tussen Amsterdam en Breda blijft bestaan en wordt per 2015 toegevoegd aan het Hoofdrailnet. Het geheel wordt dan tot 2025 opnieuw aan de NS gegund.

DEN HAAG - Minister Schultz (Infrastructuur) kreeg woensdag een meerderheid van de Kamer bereid tot die concessie. Een faillissement van het traject zou de Staat 2,4 miljard euro kosten. Dankzij het nieuwe contract zal de NS alsnog 1,4 miljard euro betalen.


In 2001 tekenden de NS en KLM gezamenlijk als HSA (High Speed Alliance) voor het exploiteren van het traject tegen een prijskaartje van circa 150 miljoen euro per jaar. De stroom aan reizigers bleef uit en de hogesnelheidstreinen van Italiaanse makelij laten nog steeds op zich wachten. HSA zou, volgens onderzoek in opdracht van Schultz, in 2012 failliet gaan.


In een laatste poging de schade van 2,4 miljard euro af te wenden, ging de minister opnieuw met HSA om de tafel. Het resultaat is dat HSA (waarvan KLM 10 procent bezit) per 2015 ophoudt te bestaan en dat de NS alsnog tweederde van de schade betaalt en tegen een lager bedrag van 100 miljoen euro per jaar het traject overneemt.


Scepsis overheerste het begin van het Kamerdebat. Er waren toch ook andere partijen geïnteresseerd, vroegen Kamerleden zich af. Ja, het Britse Virgin was op bezoek geweest bij het ministerie, maar die boden geen 100 miljoen euro. En hoe zit het met de geluidsoverlast in de gemeente Lansingerland? En de toeslag op de kaartjes? En waar blijft de Belgische trein die tussen Breda en Antwerpen zou rijden?


En dan was er nog de kwestie van decentralisatie, het aanbesteden van de regionale 'rondjes om de kerk'. De regiovervoerders FMN willen veertien trajecten overnemen van de NS. Minister Schultz nam in de deal met de NS twee tot vijf trajecten op ter overname. De Kamer bleek totaal verdeeld over dit onderwerp.


'Het is 2 voor 12', zei de minister. 'Tijd voor nieuwe onderzoeken is er niet.' Een meerderheid van GroenLinks, CDA, ChristenUnie, PVV, VVD en SP ging akkoord met de hoofdlijn: een nieuw contract met de NS. De regiovervoerders moeten wachten, over de regiotrajecten wordt in een volgend debat besloten. De SP dient in ieder geval morgen een motie in tegen het 'verpatsen van het spoor'.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden