Weblog

Fyra-debacle: 'Het ontbreekt NS-bazen aan spoorkennis'

De parlementaire enquête naar het echec met de Fyra moet zich op meer richten dan de aankoop van de treinstellen alleen. Dit zeggen (voormalig) NS-medewerkers die op enig moment betrokken waren bij de aanschaf van de Fyra vandaag in gesprek met de Volkskrant. Ze schetsen een beeld van een staatsbedrijf waar managers met geringe inhoudelijke spoorkennis zich niet laten corrigeren door hun eigen vakmensen.

De constructie van treinen bij Fyra-bouwer AnsaldoBreda in Napels.Beeld afp

Ook de innige betrekkingen tussen de NS en het ministerie van Infrastructuur zijn onderwerp van kritiek. Juist omdat het ministerie de NS vrijwel altijd te hulp schiet zodra het spoorbedrijf door eigen falen in de knel komt, wordt falend beleid bij de spoorwegen niet vroegtijdig gecorrigeerd, aldus de oud-NS'ers. Technici die de directie al voor de aankoop van de trein waarschuwden voor de reputatie van AnsaldoBreda, zijn stelselmatig genegeerd.

De NS besloot maandag de stekker uit de Fyra te trekken. De directie van het spoorbedrijf gelooft niet langer dat de trein ooit nog een betrouwbare dienstregeling tussen Amsterdam en Brussel kan verzorgen.

Dinsdag stemde een meerderheid in de Tweede Kamer in met een parlementaire enquête naar het debacle met de flitstrein. Terwijl de enquête loopt, geeft het kabinet de NS een tweede kans op de hogesnelheidslijn. Als de NS voor 1 oktober met een acceptabel alternatief komt voor de Fyra naar Brussel, kan het spoorbedrijf de concessie behouden.

Vandaag in het katern Vonk: 'Leg de bazen op de pijnbank'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden