Fyra-bouwer verwerpt kritiek: 'aanbevolen onderhoud niet uitgevoerd'

De Italiaanse bouwer van de Fyra-treinen AnsaldoBreda verwerpt de kritiek over technische mankementen aan de treinen die zijn geleverd aan Nederland en België. Dat zei topman Maurizio Manfellotto van AnsaldoBreda donderdag op een persconferentie in Napels.

Een Fyra-treinstel staat geparkeerd op het rangeerterrein Watergraafsmeer. Beeld anp

Hij wees erop dat het dagelijkse onderhoud dat AnsaldoBreda had aanbevolen voor de snelle treinen, niet is uitgevoerd. Daardoor konden er problemen ontstaan toen het flink begon te sneeuwen. De topman zei dat tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werken, de kritiek niet onderschrijven. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten worden opgelost.

Het Italiaanse bedrijf is van plan een schadeclaim in te dienen tegen de Belgische spoorwegen, omdat zij niet verder willen met de Fyra. Manfellotto ging nog niet in op de Nederlandse situatie, omdat in Nederland nog een besluit moet worden genomen. Hij heeft daarover alleen informatie uit de media. De NS heeft aangegeven ook te willen stoppen met de Fyra, omdat de treinen 'onvoldoende betrouwbaar' zijn. Het kabinet bespreekt de kwestie vrijdag.

De topman bood zijn excuses aan voor zijn uitspraak over brieven die de Belgische en Nederlandse spoorwegen aan AnsaldoBreda hadden gestuurd waarin zij aangaven tevreden te zijn. Deze brieven zijn medio januari gestuurd, voordat de problemen begonnen, en niet pas in mei. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand.

Juridische experts
De NS heeft in- en externe juridische experts opdracht gegeven om de afwikkeling van de kwestie rond de Fyra voor te bereiden. Dat heeft een woordvoerder donderdag laten weten.

'Er ligt een voorgenomen besluit om te stoppen', aldus de zegsman. De staatssecretaris zou daar snel, mogelijk al vrijdag, op reageren. 'Het commercieel inzetbaar maken én houden van de treinen zou gekeken naar tijd, geld en middelen erg moeizaam worden.' Volgens hem beschikt NS op dit moment over negen Fyratreinen en bij elke trein moet het onderhoud op een andere manier plaatsvinden. 'Ze hebben elk een eigen specifiek onderhoudsboekje'.

AnsaldoBreda zei eerder een schadeclaim in te willen dienen bij de Belgische spoorwegen. Die lieten vorige week weten niet verder te willen met de Fyra.

Overleg
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) en de Belgische verantwoordelijke minister Jean-Pascal Labille spreken maandag over het Fyra-dossier.

Waarover het gesprek tussen de Belgische en Nederlandse bewindslieden precies zal gaan, is nog niet bekend. Zowel de Belgische spoorvervoerder NMBS als de NS heeft de V250-treinen van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda aangeschaft.

Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu wilde niet op het door Labille aangekondigde gesprek ingaan.

AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto. Beeld AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.