Futuristisch

PETER VAN AMMELROOY

Klinkende namen schreven er ooit voor Popular Science. Charles Darwin, Thomas Henry Huxley en Thomas Edison ontvouwden hun ideeën in het Amerikaanse tijdschrift. Vanaf de oprichting in 1872 was het een platform voor gedegen wetenschap. Dertig jaar later verschoof de nadruk van wetenschap naar populair en nieuwe technologie. Die formule is nog niet versleten. Popular Science heeft bijna 1,2 miljoen abonnees. Na een reeks eigenaren is het nu in handen van een Zweedse uitgever, die ook Salt Water Sportsman en Baby Talk publiceert.

Als je je lezers 'over de laatste innovaties in wetenschap en technologie' wilt berichten, kun je als Popular Science de tabletcomputer niet negeren. Een jaar geleden verscheen de eerste editie voor de iPad. Nu stunt de uitgever met een goedkoop jaarabonnement: 12 euro (papier kost de Nederlandse lezer 52 euro per jaar).

De belachelijk lage prijs biedt een uitgelezen kans voor een kennismaking met het fenomeen tablettijdschrift. De app bevat grosso modo dezelfde inhoud als zijn papieren uitgave, waarvan elke maand een groot deel op de website van het blad is te vinden.

De omslag verraadt de technologische focus van Popular Science. We zien een futuristische trein die in een vonkenregen uit een tunnel schiet ('in 41 minuten van New York naar Los Angeles') naast aankondigingen over een surfplank met straalmotor en de wedergeboorte van de zeppelin.

Net als het blad bestaat de tabletuitgave voor 80 procent uit beeld. Foto's en illustraties komen goed tot hun recht op het scherpe scherm van de iPad. Je kunt de tekst op pagina's wissen om de beelden beter te bewonderen.

Andere interactiviteit is er vreemd genoeg niet. Geluid en video ontbreken, animaties zijn bescheiden. De bediening (het 'bladeren') vereist enige oefening. In het meinummer moeten we tussen twee bladzijden drukken om een pagina te kunnen lezen. Wat vooral wennen is: bedenken of er nog wel genoeg stroom in de accu van de iPad zit voor het hele blad.

Popular Science for iPad, € 12,00 per jaar, te koop via iTunes.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden