Nieuws Staalfusie

Fusieplannen van Tata Steel na drie jaar op losse schroeven

Het voormalige Hoogovens in IJmuiden – tegenwoordig Tata Steel geheten – zou gaan fuseren met een Duitse staalfabrikant. De fusieplannen dreigen te mislukken door eisen van de Europese Commissie. Duizenden banen zouden door die eisen verdwijnen en dat willen de directie en het personeel niet.

Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

De staalfusie tussen de Nederlands/Britse combinatie Tata Steel Europe en het Duitse ThyssenKrupp dreigt op het laatste moment stuk te lopen op eisen van de Europese Commissie. Tata Steel Nederland wil niet dat de zogeheten dompelverzinklijn Segal in Luik wordt verkocht om toestemming voor de fusie te krijgen van de mededingingsautoriteiten in Brussel.

Zowel de directie als de centrale ondernemingsraad (COR) vindt deze dompelverzinklijn een essentieel onderdeel van het Nederlandse staalbedrijf. Hier wordt 500 tot 600 duizend ton staal per jaar uit IJmuiden verzinkt om aan de eisen van de auto- en motorenindustrie (automotive) voor hoogwaardig staal te kunnen voldoen.

Het fusieproces loopt op dit moment al drie jaar en heeft enorm veel tijd en geld gekost. In 2016 werd het voornemen bekendgemaakt omdat schaalvergroting in staal door de toenemende kosten van research – ook voor het terugdringen van de CO2-uitstoot – belangrijker wordt. De meeste staalbedrijven zijn verliesgevend of halen marginale winsten, vooral als gevolg van de enorme overcapaciteit, met name in China. Tata Europe en ThyssenKrupp zouden samen na AccelorMittal het grootste staalbedrijf van Europa worden.

Personeel en directie trekken samen op

Volgens voorzitter Frits van Wieringen van de centrale ondernemingsraad van Tata Steel Nederland hebben de besturen van ThyssenKrupp in Essen en het eigen moederbedrijf Tata in Mumbai de Europese Commissie aangeboden bepaalde onderdelen te verkopen om toestemming te krijgen in het zich voortslepende fusieproces. ‘ThyssenKrupp hoeft maar alleen een klein onderdeel in Spanje te verkopen. Tata Steel Europe zou niet alleen Segal in Luik moeten afstoten, maar ook verpakkingsbedrijven in Wales en het Belgische Duffel. Dat is 300 duizend ton versus 1 miljoen ton. Het is tegen alle eerder gemaakte afspraken.’ Ook zou het baanverlies van tweeduizend arbeidsplaatsen volledig op de schouders van Tata Steel terecht komen.

De COR trekt samen op net de directie in IJmuiden. ‘Ook directie en commissarissen hebben met de top in India afspraken gemaakt over de onderdelen die zouden worden behouden en hebben daar hun handtekening onder gezet’, aldus Van Wieringen.‘ Als zij alsnog weigeren akkoord te gaan, heeft Tata Steel in India een probleem, omdat Tata Steel Nederland een eigen juridische entiteit is. Directievoorzitter Theo Henrar noemt het afstoten van dit onderdeel tegen de voorwaarde ‘voor het behoud van een geïntegreerde waardeketen van Tata Steel’. 

‘De directie gaat er keihard in’, zegt een betrokkene. Morgen komen de hoogste bestuurders van het moederconcern van Tata in India, Koushik Chatterjee (financieel bestuurder) en ceo T.V. Narendran, naar Nederland voor crisisoverleg.

Tweeduizend banen

Op 30 juni vorig jaar bereikten de besturen van beide concerns al een akkoord over een fusie. En in december werd de nieuwe bestuurstop van de gezamenlijke onderneming bekendgemaakt die kantoor gaat houden in Amsterdam. De goedkeuring van de Europese Commissie leek een formaliteit, maar door de eisen die worden gesteld lijkt er op het laatste moment toch een spaak in het wiel te worden gestoken. 

Tata Steel India wil al langer van zijn Europese activiteiten af. De directie van het conglomeraat ThyssenKrupp AG staat ook onder grote druk van aandeelhouders de staalactiviteiten af te stoten. De mededingingsautoriteiten in Brussel zijn echter nietsontziend. Vorig jaar verbood Europees commissaris voor Mededinging Marghrete Vestager nog de treinenfusie tussen het Duitse Siemens en het Franse Alstom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.