Funny People, An American In Paris, The Man In The Iron Mask

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Seth Rogen (links) en Adam Sandler in Funny People van Judd Apatow.Beeld .

Funny People (Judd Apatow, 2009)
SBS 9, 20.30-23.30 uur.

Een komiek die humor gebruikt om neuroses en angsten te bedwingen: als iemand weet hoe dat werkt, is het de succesvolle regisseur en producent Judd Apatow, wiens films altijd voelen als een uitlaatklep voor persoonlijke frustraties. In The 40-Year-Old Virgin (2005) dreef hij de spot met zijn onhandigheid met vrouwen, en in Knocked Up (2007) met de angst voor het stichten van een gezin.

In Funny People probeert hij korte metten te maken met zijn vrees voor ziekte en dood. Apatow voert de beroemde komiek George Simmons (Adam Sandler) op, die leukemie heeft en hoogstwaarschijnlijk op korte termijn zal sterven. Om dat idee draaglijk te maken, neemt hij de worstelende stand-up comedian Ira Wright (Seth Rogen, alweer) in vertrouwen. En hij maakt grappen, natuurlijk.

De film bevat een aantal weergaloze dialogen, die deels door improvisatie tot stand zijn gekomen, en Apatow weet bij vlagen te emotioneren. Maar de balans tussen de veelal platte lol en de naderende dood is niet makkelijk en hij komt er niet helemaal uit. Tegelijkertijd is dit duidelijk een van Apatows persoonlijkste films. Funny People opent met een homevideo waarin Apatow en Sandler als twintigers gekke telefoontjes plegen - ze waren destijds kamergenoten.

An American in Paris (Vincente Minnelli, 1951)
Arte, 13.55-15.45 uur.

De voetjes gaan om de haverklap van de vloer in deze musicalklassieker waarin Gene Kelly het als Amerikaanse schilder in Parijs probeert te maken. Helaas heeft hij zijn hormonen niet meer onder controle wanneer hij Leslie Caron ontmoet. Vol Gershwin-meezingers en sfeervolle beelden van de Franse hoofdstad (van bordkarton, nagebouwd in een Amerikaanse MGM-studio, dat wel).

The Man in the Iron Mask (Randall Wallace, 1998)
Veronica, 20.30-23.05 uur.

The Man in the Iron Mask was de eerste film die Leonardo DiCaprio maakte na Titanic. De kersverse superster mocht opdraven in een dubbelrol, als koning Lodewijk XIV én diens tweelingbroer Philippe, die al tien jaar in een kerker vastzit en een ijzeren masker draagt om zijn identiteit geheim te houden. De vier musketiers die Philippe willen bevrijden om hem de plaats van zijn koninklijke broer te laten innemen worden stuk voor stuk gespeeld door acteerkanonnen (John Malkovich, Jeremy Irons, Gérard Depardieu en Gabriel Byrne), maar de film is er volledig op gericht de minder ervaren DiCaprio te laten schitteren. Dat resulteert in een slordig geregisseerde, maar vermakelijke avonturenfilm.

Aquí y allá (Antonio Méndez, 2012)
Arte, 02.05-03.55 uur.

Het zijn bijna woordeloze scènes, aan het begin van Aquí y allá ('hier en daar'), maar ze maken haarfijn duidelijk hoeveel afstand er tussen Pedro en zijn gezin is. Jarenlang heeft hij in Amerika gewerkt om geld te verdienen voor zijn vrouw en twee dochters, nu is hij teruggekeerd naar hun Mexicaanse bergdorp. Zonder grote dramatische gebaren schetst regisseur Antonio Méndez in zijn speelfilmdebuut (waarmee hij de Semaine de la Critique in Cannes won) een bijna documentair portret van een liefdevol gezin. Pedro heeft wat geld gespaard en wil een carrière als muzikant opbouwen, maar dat is niet eenvoudig. Voor wie Mexico vooral associeert met geweld - een beeld dat door recente Mexicaanse films wordt bevestigd - is dit serene, soms wat vlakke drama een probaat tegengif.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden