Full Metal Jacket, Moulin Rouge, Secret Window

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Vincent D'Onofrio in Full Metal Jacket van Stanley Kubrick.Beeld x

Full Metal Jacket (Stanley Kubrick, 1987)

Canvas, 20.40-22.30 uur

Hij liet anderen hun gang gaan, om ze vervolgens te overtreffen. Dat ongeveer zegt John Baxter, biograaf van de in 1999 overleden Stanley Kubrick, op de dvd van Full Metal Jacket. 'Dus toen iedere cineast zijn Vietnamfilm had gemaakt, kwam Kubrick nog eens met Full Metal Jacket.' Die niet alleen toen een krater in het hoofd van de toeschouwer sloeg, maar nu, 27 jaar later, alleen nog maar beter lijkt te zijn geworden. Is Apocalypse Now van Francis Coppola, tot nu toe altijd als definitieve Vietnamfilm beschouwd, een beetje aan slijtage onderhevig als je hem terugziet, Full Metal Jacket blijkt bij een hernieuwde kennismaking nog altijd een overtuigende, krachtige en visionaire film.

Meer dan een Vietnamfilm is Full Metal Jacket - waarvoor de eigenzinnige cineast-met-heimwee Vietnam liet verrijzen op een verlaten industrieterrein ten oosten van Londen; de palmbomen werden ingevlogen - een film over wat oorlog met mensen doet. In het eerste deel worden verse rekruten gereduceerd tot machines die gedachteloos doen wat hun wordt opgedragen. Verantwoordelijk daarvoor: de legendarische drill instructor Hartman, een rol waarvoor ex-marinier R. Lee Ermey uit eigen herinnering de ene oneliner na de andere op megavolume uit zijn keel stootte. In het tweede deel laat Kubrick de essentie van oorlog zien: in een verwoeste omgeving waarin niets meer te winnen valt, jagen mensen elkaar op, met doodsangst in de ogen en tot de zinloze dood erop volgt.

De afzonderlijke, vaak lange scènes zijn stuk voor stuk ijzingwekkend perfect: in cameravoering (de lange rijers als Hartman zijn jongens inspecteert en toespreekt), in acteren (Vicent D'Onofrio, toen zo goed als zonder acteerervaring, die transformeert van sul tot monster), in belichting (het kunstlicht dat de Engelse velden in Vietnam verandert), in montage (de gezichten van stervende soldaten) - in alles dus.

Moulin Rouge (Baz Luhrmann, 2001)

NPO 3, 22.00-00.05 uur

Succesfilm volgens het principe waarop Australiër Baz Luhrmann (Romeo + Juliet, The Great Gatsby) patent heeft: een mager verhaal verpakt in duizelingwekkend en oogverblindend spektakel. Voor Moulin Rouge ripte hij het verhaal over de liefde tussen een jonge schrijver (Ewan McGregor) en een courtisane (Nicole Kidman) en verpakte het in een spectaculaire cocktail vol muziek- en filmcitaten.

Secret Window (David Koepp, 2004)

Eén, 23.25-01.00 uur

Zonderling John Shooter (John Turturro) weet het zeker: de succesvolle schrijver Mort Rainey (Johnny Depp) heeft zijn verhaal gestolen. Het is het begin van een degelijke psychologische thriller naar een kort verhaal van Stephen King, waarin Rainey langzaam maar zeker de greep op zichzelf verliest. De plot, waarin werkelijkheid en fantasie steeds meer samensmelten, ontaardt uiteindelijk in een schaamteloos voorspelbare climax, maar het virtuoze camerawerk en de aangename vertolkingen van Depp en Turturro tillen Secret Window boven de middelmaat uit.

Das Leben der Anderen

NPO 2, 23.35-01.43 uur

(Florian Henckel von Donnersmarck, 2006) Terecht vaak uitgezonden, dit beklemmende afluisterdrama dat zich in de kille DDR-dagen afspeelt. Niet de afgeluisterde is hier de tragische hoofdpersoon, maar de afluisteraar. Die komt er langzaam achter dat zijn wereld niet de ideale is die hem wordt voorgespiegeld. Een geniale vondst, die met de voorbeeldige uitwerking ervan resulteerde in een aangrijpende film. Met regisseur Henckel von Donnersmarck verliep het minder; hij maakte na zijn wereldwijd geprezen drama in Hollywood de als blockbuster bedoelde maar geflopte The Tourist (2010), met Angelina Jolie en Johnny Depp. Sindsdien is zijn cv leeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden