Frozen River/Bright Star/There Will Be Blood

Frozen River


23.40-1.15 uur Canvas


(Courtney Hunt, 2008) Ray Eddy, moeder van twee kinderen, blijkt in de openingsscène van Frozen River weer eens aan haar lot overgelaten door haar gokverslaafde man. De vrouw, ijzersterk gespeeld door Melissa Leo, ploetert zich in het vervolg van de film via een reeks wanhoopsdaden richting een beter bestaan.


Dat die opeenstapeling van drama niet leidt tot overdaad, is te danken aan Courtney Hunt, die met deze film debuteerde als regisseur en schrijver. Zij wekt het uitzichtloze leven van deze vrouw gevoelig tot leven met uitgeklede, sobere en indringende beelden. Doordat Hunt alles zo klein houdt, komt het leed juist genadeloos hard aan. Dat resulteerde in de juryprijs tijdens het Sundance Film Festival en twee Oscarnominaties.


Bright Star


0.15-2.05 uur BBC 2


(Jane Campion, 2009) Al ontkent de regisseur het zelf, Bright Star gaat over de romantische liefde. En dan geen Hollywood-romantiek, maar romantiek die de Nieuw-Zeelandse filmmaakster zelf mede vormgaf in films als The Piano (1993) en The Portrait of a Lady (1996). Het wordt direct in de openingsscène duidelijk. Geen introductie van personages, geen achtergrond, geen geschiedenis: man en vrouw worden samengebracht en de vonk springt over. Maar de vonk tussen de op dat moment 21-jarige dichter John Keats (1795-1821) en zijn buurmeisje Fanny Brawne is bepaald geen basis voor gelukkige liefde. Wat dan volgt, is een klassiek drama, gedragen verbeeld en verwoord, akelig goed en wonderschoon gedaan


There Will Be Blood


0.20-2.50 uur Ned 3


(Paul Thomas Anderson, 2007) Machtig epos over oliebaron Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis), wiens kille en inhalige gedrag hem op gespannen voet brengt met de omgeving die zijn succes aan het begin van de 20ste eeuw mogelijk moet maken. Eerst met concurrenten die collega's zouden kunnen zijn, en ten slotte met zijn geadopteerde zoon. Lang redt zijn opportunisme hem, maar als dat niet langer nodig is, blijkt de selfmade man zichzelf alleen nog maar te kunnen vernietigen. Het gebeurt niet vaak dat je ruim tweeënhalf uur gefascineerd kijkt naar een hoofdpersoon (Day-Lewis ontving meer dan terecht een Oscar voor zijn rol) die elke scène domineert zónder een greintje sympathie op te wekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden