Froome met circusact naar gele trui

Het zijn er niet veel, maar sommige renners zijn specialisten in afdalingen. Bij dat groepje voegde zich zaterdag Chris Froome, die met halsbrekende toeren de gele trui veroverde.

Chris Froome slaat in de etappe van zaterdag zijn slag met een riskante afdaling van de Col de Peyresourde. Beeld Klaas Jan van der Weij / de Volkskrant

Vlak voor de top zet hij aan, fietst weg bij de groep favorieten en stort zich de afdaling in. Zoals een spelend kind fietst, zo gaat Chris Froome zaterdag naar beneden van de Col de Peyresourde. Grote stukken zit hij op de bovenbuis, met snelheden van soms meer dan 90 kilometer per uur. Pedro Delgado begon met zijn neus op het stuur te leggen terwijl hij daalde, daarna kropen renners op de bovenbuis voor zo min mogelijk weerstand, Froome trapt ook vanuit die positie bij.

Een meesterzet. Voor het eerst valt Froome aan in een afdaling waarin hij zijn hele Tour op het spel zet. Een knie tegen het stuur, één stuurfout en hij valt. Maar dat doet Froome niet: hij pakt tijd op zijn concurrenten, komt als eerste over de streep en verovert de gele trui. Die komt een dag later, in de door Tom Dumoulin gewonnen zware bergetappe naar Andorra, niet in gevaar.

Naar je hand zetten

Parcoursbouwer Thierry Gouvenou had expres een afdaling gelegd in de tweede Pyreneeënetappe, zodat de kopmannen niet te snel het verschil zouden maken in de beklimming en de Tour na de eerste bergrit al zou zijn beslist. Froome gooit zijn plannen op kamikazeachtige manier in de war en doet alsnog wat Gouvenou had willen voorkomen. Gewonnen heeft hij de Tour nog niet, maar hij slaat toe op een terrein waar niemand het van hem verwacht, en op een manier die zelden is vertoond. Zo kun je dus ook de Tour naar je hand zetten: in een afdaling.

Dat wist meesterdaler Vincenzo Nibali al. Hij slaat vaker toe als het naar beneden gaat, en je zou kunnen zeggen dat de Giro d'Italia beslist werd in een afdaling. Steven Kruijswijk ging in Italië dalend onderuit, en verloor zijn roze leiderstrui zo aan Nibali. En, zeggen renners in Frankrijk, omdat in de beklimming de verschillen soms marginaal zijn, probeert men elkaar af te troeven als de top achter de rug is.

De renners van Lotto-Jumbo werden om die reden getraind door Oscar Saiz, oud-wereldkampioen downhill. Bernhard Eisel, door collega's genoemd als een van de beste dalers van het peloton en vaak aanvoerder naar beneden van de groep achterblijvers na een klim, ziet dat ploegen zich vaker realiseren dat de finish ook weleens aan de andere kant van de berg blijkt te liggen. 'Bij trainingen wordt vaak de nadruk gelegd op het omhoog rijden, dan gaan ze met z'n allen boven zitten te picknicken en rijden ze zo langzaam mogelijk weer naar beneden. De laatste tijd is er meer aandacht voor dalen.'

Bij Sky trainen ze er niet op, zegt ploegleider Servais Knaven, maar er zijn plannen daarmee te beginnen. Vooralsnog zijn het alleen Froome en Michal Kwiatkowski die tijdens trainingen op deze manier omlaag rijden, zeggen ploeggenoten.

Hoe je daalt, en zulke risico's als Froome durft te nemen? Je moet één zijn met je fiets en daarvoor zo laag mogelijk zitten, zegt Eisel. 'Leren een bocht te voorspellen, voor de bocht remmen en versnellen als je er uit rijdt. Goed de bocht in leunen. Dat is eigenlijk alles.'

En angst? 'Angst zal altijd een rol spelen, maar ik ben nooit bang. Ik geniet ervan', zegt Eisel. 'Als je echt een keer gevallen bent, zal het in je hoofd blijven zitten. Het duurt even voordat je dat kwijt bent. Het lijkt op een massasprint. Je moet niet gek zijn, maar risico's durven nemen. Je moet je goed voorbereiden, het routeboek bekijken en weten waar de bochten liggen. Als je weet wat je doet, geniet je ervan.'

Christopher Froome met zijn gele trui op het podium. Beeld anp

Zwaardere versnelling

Dat is wat Froome deed, zei hij zaterdag na de etappe. 'Genieten en plezier maken op de fiets.' En hoezeer het er ook op leek - Froome monteerde zelfs een zwaardere versnelling om mee te kunnen trappen tijdens het dalen - houdt iedereen bij Sky vol dat het geen vooropgezet plan betrof.

Behalve dan van Froome zelf, misschien. Knaven: 'Bij de grote kampioenen komt zoiets in ze op. Het is niet zo dat wij deze manier van dalen trainen, dat risico nemen we niet. Dit heeft hij waarschijnlijk stiekem zelf thuis in Monaco of in Nice gedaan. Het zijn wel dingen die je zelf al eens moet uitproberen voordat je het in een afdaling in de Tour doet.'

Op het moment dat Froome alles op het spel zette, zat Knaven in een auto aan de kant te wachten op een andere groep renners. 'Ik durfde niet te kijken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden