Frites bakken en hygiëne op fastfoodschool

Ruim twintig jaar geleden verliet Marianne Deriks (38) de schoolbanken om huisvrouw te worden. Maar deze week zat ze ineens examen te doen....

Marianne Deriks uit het Limburgse Kessel-Eik is een van de eerste eindexamenkandidaten van de 'fastfoodschool' van het Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Gilde-opleidingen in Venlo. In samenwerking met McDonald's leidt Gilde-opleidingen leerlingen op tot 'medewerker fastfood', met een landelijk erkend diploma.

De hamburgerketen heeft een eigen trainingscentrum in het hoofdkantoor in Amsterdam. Maar dat is alleen bedoeld voor managers, aldus directeur human resources H. Blaauw. De restaurantmedewerkers worden in de restaurants zelf opgeleid. 'Dat voldoet op zich. Het probleem is dat het geen recht geeft op een wettelijk diploma. Daar is behoefte aan bij onze mensen, bijvoorbeeld als ze zich verder willen ontwikkelen binnen de horeca.'

Diverse horecascholen in Nederland kennen al een opleiding tot fastfoodmedewerker. McDonald's is een van de leerbedrijven. Maar met het ROC in Venlo is vorig jaar een proefproject begonnen voor een opleiding van louter McDonald's-medewerkers.

Het afgelopen jaar zijn 44 leerlingen van tien vestigingen uit Limburg een dag in de maand naar school gegaan. Deze week hebben ze examen gedaan. De opleiding is toegesneden op het hamburgerbedrijf, zegt M. Hensels van het ROC.

'Maar het lespakket is breder. Sla snijden bijvoorbeeld hoort bij de opleiding tot fastfood-medewerker. Bij McDonald's wordt dat kant-en-klaar aangeleverd.' Daarnaast krijgen de cursisten aan de fastfoodschool ook les in omgang met klanten, frites bakken, salades samenstellen, kassawerk, hygiëne, EHBO en voedingsleer.

'Je wordt er nooit dommer van', verklaart Deriks haar deelname. Het grote voordeel is, zegt haar vriendin J. Spelbos (34), dat het een opleiding is tot allround fastfoodmedewerker. 'Normaal sta je vaak op één plek. Nu ben je overal inzetbaar.' Deriks en Spelbos zijn beiden moeder. Jaren zijn ze thuis gebleven om de kinderen op te vangen. Nu is er ruimte om buiten de deur te werken. Deriks werkt in een fastfoodrestaurant in Venlo. Dat bevalt haar wel. 'Ze houden er rekening mee dat je kunt werken op tijden die jou uitkomen.'

Wat ze hebben geleerd het afgelopen jaar? Hoe apparatuur in de keuken werkt, zegt Deriks. Hoe je een vrachtwagen met binnenkomende vracht afhandelt, zegt Spelbos. Ergonomie, telefoon opnemen. 'Je steekt er toch heel wat van op.'

Zoals elk bedrijf kent ook McDonald's leuke en minder leuke klussen. Aan de McDrive staan hoort voor Spelbos bij de minder leuke. 'Ik ben van mezelf al gehaast. En dan ook nog die auto's die staan te ronken.' Kassawerk vindt ze juist weer leuk.

De opleiding in Venlo krijgt een vervolg. Blaauw: 'De bedoeling is dat we volgend jaar hiervan een landelijk project maken.' De opleiding staat open voor iedereen die bij het concern wil werken.

Deriks ziet zichzelf nog wel de ladder opklimmen. 'Ik ben al bezig als management-trainee. Het gaat heel snel allemaal.' Maardan moet ze eerst haar examen halen. Wat ook zo'n rotvraag was, zegt Spelbos: 'Als een klant erg onbeleefd is, moet je dat dan negeren? Ik dacht: je moet de klant altijd gelijk geven, ook al heeft hij ongelijk.' Dat is goed, knikt projectleider G. Reintjens. 'Mooi', zegt Deriks 'dan heb ik die ook goed.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden