Frisse starter kan na twee jaar loonsverhoging vragen

Functie: Marketingmedewerker (40 uur), 2.003 euro bruto p.m.

Beeld thinkstock

Dilemma

Frits (27) is een frisse starter bij een evenementenbureau. Na zijn hbo-opleiding marketing en communicatie kon hij er aan de slag als marketingmedewerker. Hij werkt nu zo'n twee jaar bij het bureau als manusje-van-alles. Hij doet uitvoerende taken zoals de organisatie van de evenementen, maar hij is ook betrokken bij de bedrijfscommunicatie via internet en sociale media. Zijn werkgever is tevreden. En Frits is ook altijd blij geweest met zijn baan.

Jaarlijks studeren zo'n 25 duizend studenten communicatie af in het hoger onderwijs, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Lang niet iedereen weet snel passend werk te vinden. Randstedelijke koffietentjes zitten vol met freelancende sociale media-experts zonder enige baanzekerheid - laat staan secundaire arbeidsvoorwaarden.

Frits daarentegen heeft een vast contract en bouwt pensioen op. Toch wringt er iets: die 2.000 euro bruto per maand. Na twee jaar werken wil Frits meer. Terecht?

Advies

Ja, behoorlijk, zegt vakbond FNV. Hoewel het salaris volgens bestuurder Ron Peters verschilt per organisatie, alsook de concrete inhoud van het werk, verdient Frits 'ver onder' wat normaal is in de marketing- en communicatiebranche. Inclusief vakantietoeslag komt Frits op een bruto jaarsalaris van 26 duizend euro, terwijl een vergelijkbare fulltime baan volgens Peters jaarlijks in elk geval 37 duizend euro zou moeten schuiven. 'Wijs je werkgever hierop tijdens een gesprek.'

Praten kan altijd. Maar pas op, Frits, ga de discussie over je salaris niet in met een gestrekt been. Want volgens Maud Schaapveld van Berenschot is de beloning wél gewoon marktconform. Praat liever over de functie en de doorgroeimogelijkheden. Want al die uitvoerende taken binnen Frits' functie zijn volgens Schaapveld te makkelijk voor iemand met een hbo-diploma op zak. 'Na twee jaar werkervaring kan ik mij voorstellen dat je de ambitie hebt om door te groeien.'

Toch kan het geen kwaad alvast te vragen om een salarisverhoging. Jacco van den Berg vindt dat Frits maandelijks zo'n 100 à 200 euro extra mag krijgen. Maar, zegt Van den Berg van het gelijknamig adviesbureau, kijk ook naar wat je ambities zijn. Mocht je meer in je mars hebben, kijk dan of je strategisch communicatiewerk kan doen. 'Naast het ondersteunen van een evenementen, kun je misschien ook meedenken over de inhoud ervan. Naast het bijhouden van de sociale media kun je wellicht ook een campagne regisseren. Met het zwaarder worden van de functie, ligt er ook een meer robuuste salarisverhoging in het verschiet.'

Het uitgebreide advies lezen? Of is er ook iets mis met uw salaris? Ga naar intermediair.nl/verdienikwelgenoeg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden