Frisse lucht op de kioskplank

aarom? Omdat er verschil is. Omdat dat verschil in verschijning wezenlijk is. Omdat hoe ingehouden of hoe extravagant ook uitgedragen, stijl altijd gaat over dat verschil, over de wil jezelf te onderscheiden....

Zie daar de beginselverklaring van Fantastic Man, het nieuwste kindje van ontwerper/tijdschriftuitgever Jop van Bennekom en partner in crime Volkskrant-moderedacteur Gert Jonkers.

Ondertitel: A Gentleman's Style Journal. Fantastic Man is Van Bennekoms interpretatie van een lifestyle glossy wat, in het geval van de eigenzinnige Van Bennekom, betekent dat de cover allesbehalve glimt. Fantastic Man is wel uiterst strak vormgegeven met Rupert Everett 'The charming film star in Miami ' op de cover, zwart-wit in een bedje van mintgroene steunkleur. Het straalt die chique autoriteit uit die nodig is voor een tijdschrift over stijl.

Paginagrote fotoportretten en typografiespreads met alleen een kop en inleiding, consequent in strenge kapitalen, zijn de norm in een wereld waar alles bold and beautiful is. Tegelijkertijd onderscheidt het blad zich door het spaarzame gebruik van kleur en dik grijs papier. Daarmee past-Fantastic Man naadloos in het tijdschriftenoeuvre van Van Bennekom. Van het verwarrende R e-Magazine tot de sleaze chic esthetiek van het roze homoblaadje Butt: eigenzinnig met een direct herkenbare voorliefde voor overzichtelijkheid en soberheid. Alleen de foto's van Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin zijn in kleur en ook een geestige fotoreportage over borsthaar.

Kan prima. Want Fantastic Man ziet er niet alleen schitterend uit, maar neemt zichzelf soms voor de lol serieus. Het zorgt voor wat frisse lucht op een kioskplank vol stijlbijbels die per seizoen een nieuw evangelie verkondigen. Fantastic Man laat wel quasi casual wat bekende namen vallen, zegt dingen als 'vertel eens over die prachtige kasjmier sweater die je aan hebt', koketteert dat het een lieve lust is maar trekt zich op tijd terug. Meestal. Een knus onderonsje met de New-Yorkse kleermaker Thom Browne, over die martelende momenten dat een beetje stijlgevoelige man bij god niet meer weet wat hij aan moet, vervluchtigt al snel in hogere vorm van gebabbel.

Wijselijk laten Van Bennekom en Jonkers jaren zeventig/tachtigtrendmeester Malcolm Mclaren doorkleppen. Gevraagd waar hij zijn kleren koopt, antwoordt de man: 'Net zoals iedereen denk ik, bij Martin Margiela.' Maar naast een milde verwondering over de jetset-wereld komt er ook kritiek . Rupert Everett haalt uit naar alles dat mooi, maar oppervlakkig is.

'Er is zoveel van alles tegenwoordig dat het overweldigend wordt en zo voorspelbaar. Lente, zomer, herfts, winter, bla bla. Je gaat naar zo'n klotemodeshow en iedereen heeft die gele afgunstige blik in zijn ogen. (...) Het is een weerspiegeling van die afzichtelijke draag-zoveel-mogelijk-geld-op-jelijf maatschappij waarin we leven.' Kom daar maar eens om in je laatste Cosmo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden