Frisse blik designers blijkt nog niet te lonen

Nederlands design telt internationaal mee, maar commercieel succes blijft schaars. Een overzicht van de beste ontwerpen van het afgelopen jaar.

Het Nederlandse design leeft tussen hoop en vrees, zo blijkt uit het Dutch Design Jaarboek 2011. De redactie rept onverholen van 'een rampjaar' door de forse cultuurbezuinigingen, die ook de designsector niet sparen. Daarbij blijft de mondiale erkenning van het eigenwijze design uit Nederland nog steeds beperkt tot media-aandacht. Opdrachten of verkoopsucces in het buitenland zijn schaars - uitzonderingen daargelaten, zoals het internationale modemagazine The Gentlewoman van grafisch ontwerper Jop van Bennekom en het tentoonstellingsontwerp van studio Opera voor het Victoria & Albert Museum in London.


Maar hoop is er dus ook. Het gedweep met ambacht is overgewaaid. Nu alle traditionele technieken en vergeten materialen zijn onderzocht, wordt er weer met frisse blik vooruitgekeken, zo lijkt het. Scholten & Baijings doen met hun textielcollecties onderzoek naar kleur, van oudsher een ondergeschoven kindje in het doorwrochte Dutch design. Modeontwerper Iris van Herpen maakt barokke couture met moderne technieken als 3D printen. Ook in nieuwe disciplines als smartphone apps en touch docs (tv-programma's die speciaal voor tablets als de iPad zijn ontwikkeld) weten Nederlandse ontwerpers inmiddels de weg.


Het verschijnen van het Dutch Design Jaarboek 2011 valt samen met de uitreiking van de Dutch Design Awards, zaterdag in Eindhoven. In dit jaaroverzicht zijn dan ook alle genomineerden voor deze prijs, de belangrijkste van Nederland, opgenomen. Daarnaast zijn ook andere hoogtepunten van de afgelopen twaalf maanden geselecteerd. Met af en toe een verrassing (de videoclip Elektrotechnique van de Jeugd van Tegenwoordig) en het onvermijdelijke déjà vu: niet wéér die omgevallen vazen van Hella Jongerius in Museum Boymans van Beuningen.


De drie verdiepende essays ten spijt is dit vooral een boek om doorheen te zappen. Tussen de fragiele kindertekeningen van Rop van Mierlo en een stoer stadspark van West 8 staat opeens hightech straatverlichting van Philips. Daarbij valt er wel wat af te dingen op de selectie. Ze zijn inderdaad prachtig, de Kinderpostzegels van fotografen Blommers & Schumm en grafisch ontwerpbureau Experimental Jetset. Maar dat zijn die zegels eigenlijk elk jaar. Dus waarom dan dit jaar opeens een hoogtepunt?


Ronduit mysterieus is het 'nieuwsbericht' dat de omzet van de Nederlandse game-industrie is gegroeid met 8 procent tot 368 miljoen euro. Tjonge wat een geld, is schijnbaar de gedachte. Of juist niet? Wat voor games worden er trouwens gemaakt hier? En hoe verhouden die zich tot de internationale concurrentie? Ook de lezer blijft zo achter tussen hoop en vrees.


***


Dutch Design Jaarboek 2011.


NAi Uitgevers; 216 pagina's; € 29,50. ISBN 978 90 5662 831 4.


www.dutchdesignawards.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden