Frédéric Malle, geuruitgever

Geuruitgever? Ja, zo noemt hij zichzelf...

Wat doet hij dan? Malle heeft een lijn geuren, Editions de parfums Frédéric Malle. Een aantal beroemde neuzen - goed voor het grootste deel van de huidige klassiekers - brengt daar onder eigen naam geuren uit. Om dat bijna alle grote merken dezelfde, supercommerciële dingen doen, kunnen die neuzen hun creatieve ei niet meer kwijt. Malle laat ze, zoals hij zegt, de geuren maken die ze altijd al wilden maken.

Wat levert dat op? Tot op heden veertien onalledaagse, compromisloze geuren. Extreem fris, extreem zwoel of heel droog en kruidig, een geur die ruikt als ouderwetse lipstick, een nieuwe geur die ruikt alsof ie honderd jaar geleden is gemaakt. 'Dingen die je nog nooit hebt geroken', zegt Malle.

Die Musc Ravageur komt me anders bekend voor. Kan kloppen. Naar verluidt was de uniseksgeur een tijd het favoriete luchtje van Tom Ford, toen nog creatief directeur van Yves Saint Laurent. Dat kwam niet veel later met de bijna even vette, geile mannengeur M7.

Duur? Dat verschilt per geur, maar wel altijd duurder dan de meeste andere. Afgezet tegen de kwaliteit zijn de geuren echter zeer betaalbaar, zegt Malle. 'Als je niet adverteert, en alles in dezelfde fles stopt, hou je veel geld over.'

Weet je nog iets over Frédéric Malle? Hij is 42, heeft vier kinderen, en is de kleinzoon van de oprichter van Christian Diors parfumtak. Voor hij zijn geurlijn startte bemiddelde hij tussen neuzen en cosmeticabedrijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden