Fraude

Wie doet het goed in het nieuws? En wie schiet er tekort in het oppoetsen van zijn imago? Communicatiedeskundigen - de beste stuurlui aan wal - geven hun oordeel....

Marion van der Voort, zelfstandig communicatieadviseur: 'Wat je nodig hebt als bedrijf dat gefraudeerd heeft, is een gedaantewisseling. In de bouwfraude zijn de vooroordelen die men al had, bevestigd. En die slijten er niet zo snel weer uit. Je moet dus gaan voor de langetermijnaanpak wil je je geloofwaardigheid herstellen. Grote jongens in een bedrijf moeten zich conformeren aan de kleintjes, een bouwbaas bijvoorbeeld, als die zeggen dat er fraude is gepleegd, en hen niet tegenspreken. Het bestaande beeld moet je niet ontkennen, dat heeft geen zin. Verder moet er zo snel mogelijk een boegbeeld worden gekozen, zoals Brinkman dat nu lijkt te zijn, die de betrouwbaarheid langzaam maar zeker weer kan opvijzelen.'

Charles Huijskens van adviesbureau Huijskens & Istha: 'Als ik Brinkman over de bouwfraude hoor zeggen: ''Het valt allemaal wel mee'', denk ik: dat is iets te stellig en dus gevaarlijk. Ik zou me op dit moment niet laten gebruiken als boegbeeld. Je moet tot in detail op de hoogte zijn van alle perikelen rond de fraude. Pas dan kun je een gericht crisisplan opzetten. Al het slechte nieuws moet bekend zijn, want het komt allemaal toch wel uit met die parlementaire enquête. Grote fraudezaken lijken de laatste tijd steeds vaker boven water te komen. In eerste instantie komen ze in een reactief scenario terecht, zoals nu bij het Amerikaanse Enron. Zelf kunnen ze weinig doen om het tij te keren, ze vallen van het ene slechte nieuws in het andere en vechten alleen nog maar voor hun leven. De kunst is om in een actief scenario te komen, een crisisplan te ontwikkelen en overtuigend je naam te zuiveren.'

Loes Phoelich, partner in Phoelich & Enklaar communicatiemanagement: 'Als je werkt in een bedrijf dat zich schuldig maakt aan fraude, zul je onmiddelijk schoon schip moeten maken. De directie moet zo snel mogelijk weg. Vervolgens moet je laten zien dat een bedrijf uit meer mensen bestaat dan een directeur op een pluche stoel: alle geledingen binnen het bedrijf moeten aan het woord komen. Als je binnen een bepaalde bedrijfstak werkzaam bent die schade oploopt door frauderende bedrijven, moet de branchevereniging aandringen op betere controle van de overheid. En ik zou in ieder geval een hele boze brief sturen naar het bedrijf in kwestie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden