Franse voetbalploeg in blauwe shirts uit Thaise fabriek? Non!

PARIJS - De Franse voetbalploeg speelt in Brazilië in een klassiek blauw shirt met een modieus wit polokraagje. In esthetisch opzicht is het tenue niet omstreden, in politiek opzicht wel. Minister Arnaud Montebourg van Industrieel Herstel spreekt er schande van dat Nike het Franse shirt in Thailand laat produceren. 'Ze kunnen net zo goed in Frankrijk worden gemaakt', aldus Montebourg.

De flamboyante minister voert een Made in France-kruistocht. Elke Fransman moet zo veel mogelijk Franse waar kopen, teneinde het verval van de eigen industrie te stoppen. Hij verscheen op de cover van het magazine van Le Parisien, gekleed in een Bretonse trui, met een Moulinex-blender van Frans fabrikaat in zijn hand. Voor Montebourg is de aanschaf van Franse producten bijna een morele plicht. 'Dat moeten de Fransen doen in hun dagelijks leven, naar hun eigen mogelijkheden. En de Franse voetbalbond heeft mogelijkheden genoeg.'

In opiniepeilingen zeggen Franse consumenten dat zij bereid zijn 'iets' meer te betalen voor Franse producten. Toch wordt Montebourg in de media vaak geportretteerd als een don quichot. De Franse ploeg speelt al sinds 1972 niet meer in shirts die in Frankrijk zijn gemaakt, schreef weekblad Le Nouvel Observateur. Natuurlijk zou een degelijk Bretons bedrijf als Armor Lux best een shirt kunnen maken. Maar het kleden van de nationale ploeg is de inzet van een keiharde strijd tussen de commerciële grootmachten Adidas en Nike. Zou Armor Lux de Franse voetbalbond ook 320 miljoen euro willen betalen, de prijs van het achtjarig contract met Nike?

De journalist Benjamin Carle probeerde een jaar lang naar het gebod van Montebourg te leven. Hij gebruikte uitsluitend Franse waar, voor een documentaire die volgende week op Canal Plus zal worden vertoond. Dat bleek niet mee te vallen. Een Franse spijkerbroek was niet te krijgen. Zijn meubilair bestond slechts voor 4,5 procent uit Franse spullen. Hij moest zelf leren koken van de ingrediënten die hij bij de slager en de groentenboer kocht, want de kant-en-klaarproducten in de supermarkt waren zelden geheel Frans, als de herkomst al duidelijk was. Carle kon zich ook niet meer per Vélib' door het Parijse stadsverkeer bewegen, want de fiets voor algemeen gebruik wordt in Hongarije geproduceerd. Zijn conclusie: leven op zijn Frans is tijdrovend en duur.

Ondertussen werkt Montebourg met reclamebureau McCann aan een campagne voor 'het merk Frankrijk', die aanvankelijk in februari zou worden gelanceerd. Helaas heeft de campagne vertraging opgelopen, volgens het economisch weekblad Challenges door slechte planning en politieke onenigheid. Ook dat is made in France, spotten de critici.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden