Franse truckers heffen blokkades op

De Franse vrachtrijders hebben hun staking beëindigd na een akkoord tussen de transportwerkgevers en de grootste vakbondsfederatie CFDT. Vrijdagavond was tweederde van de blokkades opgeruimd....

MARTIN SOMMER

Van onze correspondent

PARIJS

Om vier uur in de nacht van donderdag op vrijdag werden de onderhandelingen afgesloten met een compromis tussen de werkgevers en de CFDT, die bereid was de tekst aan haar leden voor te leggen. De communistische CGT en de onafhankelijk linkse vakbeweging Force Ouvrière (FO) gingen echter niet akkoord.

Ze wilden hun leden niet oproepen de blokkades op te heffen. Na de ondertekening gisteren aan het eind van de middag erkende FO-leider Poletti dat het zinloos was om verder te gaan met de transportstaking. 'De druk is te groot geworden.'

De nieuwe overeenkomst behelst een onmiddellijke salarisverhoging van 6 procent voor de vrachtwagenchauffeurs. In het jaar 2000 volgt een verhoging van de netto salarissen tot 10 duizend franc (3300 gulden) voor een werkmaand van tweehonderd uur. Dat komt neer op een salarisverhoging van 21 procent in ruim twee jaar. Voorts wordt het huidige loonstelsel, waarin het salaris bestaat uit een basisdeel, een premie en vergoedingen, vervangen door een 'gegarandeerd maandloon', los van de premies.

Die laatste verandering heeft de CFDT over de streep getrokken. De werknemer kan voortaan gemakkelijk berekenen wat hij eigenlijk per uur verdient, door het maandloon te delen door het aantal gewerkte uren. De extra's worden niet meer per uur berekend. Daarmee wordt de loonstructuur aanmerkelijk doorzichtiger.

Volgens de CFDT-onderhandelaar, Joel le Coq, domineerde zijn organisatie 80 procent van de blokkades - vrijdagochtend nog honderdvijftig in heel Frankrijk. Na een peiling onder de leden bleek 62 procent voorstander van het beëindigen van de actie, terwijl 32 procent tegen was.

Maar volgens de concurrenten van de CGT waren acht van de tien stakende vrachtrijders tegen opheffen van de blokkades. 'De mannen willen het bot nog niet loslaten', aldus FO-chef Poletti. Veel chauffeurs vroegen zich af waar in het huidige akkoord de 3000 franc (1000 gulden) premie was gebleven die ze uit de actie van vorig jaar hadden gesleept, en die door de meeste werkgevers nooit is betaald.

Ondanks hun instemming met het nieuwe akkoord, leek ook de stemming onder de CFDT-chauffeurs nog altijd bitter.

President Chirac en premier Jospin bevonden zich vrijdag in Londen voor een Brits-Franse top. Tijdens een gezamenlijke persconferentie beloofde Jospin dat schadeclaims van buitenlandse vrachtrijders binnen drie maanden behandeld zullen worden. De Britse premier Blair noemde die belofte 'een belangrijke vooruitgang'.

Jospin beloofde ook de 'zo snel mogelijke' afhandeling van nog niet betaalde schadevergoedingen over het transportconflict van vorig jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden