Franse spoorwegen pikken Macrons hervormingen niet: staking aangekondigd van 36 dagen

President Emmanuel Macron bindt de strijd aan met de Franse spoorwegen en dus springen de van oudsher machtige vakbonden op de barricaden. Donderdag kondigden zij aan vanaf 3 april 36 dagen te staken, telkens twee dagen achtereen met tussenpozen van vijf dagen, over een periode van drie maanden.

De Franse president Emanuel Macron schudt de hand van een treinmachinist die werkt op een nieuwe spoorlijn die in juli vorig jaar in gebruik werd genomen. Beeld afp
De Franse president Emanuel Macron schudt de hand van een treinmachinist die werkt op een nieuwe spoorlijn die in juli vorig jaar in gebruik werd genomen.Beeld afp

De spoorwegstaking kan een keerpunt worden in de moderne Franse geschiedenis. Keer op keer stuitten hervormingsgezinde presidenten op de macht van het spoorpersoneel en moesten ze hun plannen inslikken. De vraag is of Macron er dit keer wel in slaagt de macht van de vakbonden te breken en zo zijn 'Thatcher-moment' te beleven.

Analisten speculeren er al maanden over. Gaat Macron in de voetsporen treden van de liberale Britse premier Margaret Thatcher? De 'IJzeren Dame' won in de jaren tachtig van de vorige eeuw de strijd van de mijnwerkers waarmee zij de macht van de vakbonden in Groot Brittannië voorgoed wist te breken. In het protectionistische Frankrijk was dit tot nog toe ondenkbaar.

Goed moment

Macron lijkt in een gunstig tij te opereren. Vakbonden zijn lang niet meer zo machtig als in 1995, toen premier Alain Juppé zich ernstig vergaloppeerde met het spoorwegdossier. De vastgeroeste Franse industrie met haar verouderde arbeidsvoorwaarden past niet in de globaliserende Europese markt die Macron voor ogen heeft en die hij de kiezer in zijn campagne duidelijk heeft voorgespiegeld. Die boodschap bleek lonend: volgens de laatste peilingen staat tweederde van de bevolking achter de ongekend harde hervormingsplannen van de president.

De Franse kiezer lijkt in te zien dat de toestand van het staatsbedrijf niet langer houdbaar is. De SNCF (Sociéteé Nationale des Chemins de Fer Français) kampt met een schuld van 45 miljard euro, de kosten van de bedrijfsvoering liggen gemiddeld 30 procent hoger dan elders in Europa waardoor het bedrijf geen concurrentiepositie heeft als de markt in 2020 volgens Europese regels wordt opengesteld.

De regering van Macron stemde woensdag per decreet in met hervormingen, volgens persbureaus de grootste sinds de nationalisatie van het bedrijf in 1930. Personeel krijgt niet langer een baan voor het leven en automatische promotie. Machinisten mogen niet langer op hun 52ste met pensioen.

De regering van Macron stemde woensdag per decreet in met hervormingen, volgens persbureaus de grootste sinds de nationalisatie van het bedrijf in 1930. Personeel krijgt niet langer een baan voor het leven en automatische promotie. Machinisten mogen niet langer op hun 52ste met pensioen.

De vakbonden zijn woedend over de manier waarop Macron zijn plannen doorzet. 'Het is alsof iemand met een pistool tegen je hoofd zegt: kom, laten we praten', zo zei Philippe Martinez van de vakbond CGT tegen persbureau Reuters.

De minister van Transport, Elisabeth Borne, vindt de houding van de vakbonden onbegrijpelijk. Ze noemt de hervorming noodzakelijk en onontkoombaar. 'Mijn wens is om niet de worsteling aan te gaan, maar in onderhandeling te komen.'

Emmanuel Macron wil Frans taboe wil slechten: het arbeidsbureau gaat strenger controleren of werklozen wel hard genoeg naar werk zoeken. Franse kranten reageerden op zijn plannen.

Links weet het zeker: Emmanuel Macron is een 'president van de rijken'. Wat probeert hij te bereiken met zijn plan de vermogensbelasting niet meer toe te passen op zaken als renpaarden en Maserati's?

Macron kwam in september voor het eerst in conflict met de straat. Vakcentrale CGT demonstreerde tegen hervorming van de Arbeidswet. Welke lessen van Thatcher en Schröder kon Macron leren?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden