Franse chauffeurs dreigen weer met blokkade

Franse transportwerkgevers en vakbonden hebben donderdagavond een laatste poging gedaan om overeenstemming te bereiken in een conflict over salarissen en arbeidstijd....

Van onze correspondent

PARIJS

De vrachtrijdersbonden eisen een maandinkomen van 10.000 franc (ongeveer 3.300 gulden) voor tweehonderd gewerkte uren. De werkgevers gaan akkoord, maar niet meteen. Zij willen beginnen met een salarisverhoging van 3 procent, om in het jaar 2000 op iets minder dan 10.000 franc uit te komen. De vrachtrijders willen bovendien op uurbasis worden gehonoreerd, terwijl de werkgevers vanwege de flexibiliteit per jaar willen betalen.

Vier dagen voor het aflopen van het vakbondsultimatum is het extra druk op de Franse wegen, want bedrijven, ziekenhuizen en particulieren zijn aan het hamsteren geslagen. Vooral de herinnering aan de benzineschaarste is, gezien de rijen voor de pompen, nog vers.

Een nieuwe dimensie aan het conflict is de bemoeienis van de Europese Unie. De Europese Commissie heeft Frankrijk woensdag gevraagd alles in het werk te stellen om 'het vrije verkeer van goederen te verzekeren'. De Spaanse regering heeft om 'vrije internationale doortocht' en om politiebescherming gevraagd, met in het achterhoofd de minder aangename ervaringen van buitenlandse chauffeurs tijdens de blokkade van vorig jaar. Van de schadevergoeding van een miljard franc, door buitenlandse vervoersbedrijven in 1996 geëist, is nog geen franc uitbetaald.

Tot woensdag bemoeide de Franse regering zich niet met het conflict. De daarna - en tot nu toe vergeefs - geboden 'hulp' bij de onderhandelingen zal zeker niet ontaarden in acties van de Mobiele Eenheid om geblokkeerde wegen te ontruimen. In 1992 werd, onder een linkse regering, wel met pantserwagens en ME ingegrepen om een eind aan de staking te maken. Maar zo'n oplossing is onder de huidige coalitie met een communistische regeringspartner weinig waarschijnlijk.

De wortel van het conflict tussen vrachtrijders en werkgevers ligt bij de liberalisering van de branche in 1986. Sindsdien zijn er tienduizend transportondernemers bijgekomen in Frankrijk, waarmee het totaal op 37.000 komt. De spoeling per bedrijf werd evenredig dunner. In 1994, twee jaar na de staking van 1992, sloten bonden en werkgevers een akkoord dat zou leiden tot de sanering van de branche en tot striktere eisen om een vrachtbedrijf te mogen beginnen. De maximale maandelijkse werktijd voor chauffeurs zou 200 uur bedragen, inclusief wachttijden.

Van dat akkoord kwam niets terecht. De meerderheid van de ondernemers zei het geld niet te hebben voor de uitvoering. De overcapaciteit in de transportsector is aanzienlijk. De meeste bedrijven (85 procent) hebben minder dan tien werknemers in dienst. De situatie aan de vooravond van het conflict van vorig jaar werd verslechterd door de forse verhoging van de prijs van dieselolie.

Het conflict draaide in 1996 om de pensioenleeftijd: 55 jaar na 25 gewerkte jaren. Na tien dagen van wegblokkades en een beginnende benzineschaarste, ging de - toen rechtse - regering overstag. Opnieuw werd afgesproken dat de werkgevers de wachttijd van de chauffeurs zouden betalen, plus een premie van 3000 franc per werknemer. Driekwart van de bedrijven houdt zich er niet aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden