Franse bond onderschept gratis Metro

De lancering van de gratis krant Metro is in Parijs en Marseille allesbehalve vlekkeloos verlopen. Maandag wilde de uitgever van Metro, het Zweedse bedrijf Metro International, de Franse markt met een bliksemactie verrassen....

Bij sommige metrohaltes moest het publiek waden door een zee van op het plaveisel gesmeten gratis kranten. In Marseille, de tweede Franse stad waar Metro hoopt te beginnen, drong een vakbondscommando de drukkerij binnen. Vijftigduizend Metro's werden van vrachtauto's en pallets gekieperd. Zo werd de eerste dag van Metro-France meer een nachtmerrie dan een belofte. Maandagavond lukte het in Marseille alsnog twintigduizend Metro's uit te delen, maar de CGT-vakbonders hebben al beloofd dat ze hun acties zullen volhouden.

Aan de botsing tussen bond en krantenbedrijf zijn maanden van vruchteloze onderhandelingen vooraf gegaan. De Franse kranten worden tot dusver gedrukt en verspreid volgens zeer stringente regels, afgedwongen door het Syndicat du Livre CGT. Drukkers en distributeurs zijn in Frankrijk dermate bevoordeeld, dat de Franse kranten 30 procent duurder zijn dan in omliggende landen.

De actie in Marseille werd door een CGT-kader gerechtvaardigd omdat 'gratis kranten die informatie bevatten, moeten zijn gedrukt bij bedrijven die een persstatus hebben, en niet bij de eerste de beste drukkerij'.

Kranten die in Parijs worden gemaakt, worden vanuit één centraal distributiepunt over kiosken in heel Frankrijk verspreid. Daarmee wilde en kon Metro International niet instemmen, omdat de gratis krant niet via de kiosk aan de man wordt gebracht. Uitdelen in de metrostations was ook onmogelijk, aangezien de vergunning voor die plek al is vergeven aan een gratis evenementen-weekblad. Zodoende zou Metro in Parijs op straat worden uitgevent door 160 colporteurs.

De dominantie van de communistische vakbond heeft Metro in Frankrijk lang buiten de deur gehouden. Aanvankelijk hadden de Zweden het plan om de eerste krant vorige week maandag uit te delen. De Franse onderhandelaars wisten extra respijt te bedingen voor 'gedachtenvorming over gratis informatie'. De gedachtenvorming had volgens de vakbondskaders moeten uitlopen op 'zes tot acht maanden' uitstel. In die tijd zou een 'impact-studie' worden gedaan.

Metro International kreeg echter genoeg van de vertragende pirouettes. Metro drukt niet bij France Soir, zoals afgesproken, maar in Luxemburg. Een 'tijdelijke' oplossing, volgens de Zweden. 'Op een bepaald moment moet je gewoon beginnen, en dat is ook een middel om alle betrokkenen op hun verantwoordelijkheid te wijzen', zei een woordvoerder van Metro International.

Metro wordt vooral beschouwd als een bedreiging van de populaire pers. In Marseille besloot het dagblad Le Provence tot een gratis tegenoffensief met MarseillePlus. En ofschoon de serieuze Franse kranten zelf met de regelmaat van de klok hun beklag doen over het CGT-juk waaronder zij zuchten, maken ook Le Monde en Libération zich grote zorgen. Le Monde klaagde gisteren dat sprake is van oneerlijke concurrentie, aangezien Metro zich van de vakbond niets aantrekt. Belangrijker was de fundamentele vraag die de krant opwierp: wordt informatie niet gedevalueerd als ze niets kost? 'Suggereert dat niet dat journalistiek geen enkele meerwaarde oplevert? Afzien van een lezersbijdrage betekent dat de geesten worden rijpgemaakt voor een dodelijke informatie-eenvormigheid.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden