Franse auto's in Nederland slecht verkocht

Merk Verkopen Verkopen Verande- in 1995 in 1994 ring (% marktaandeel) (% marktaandeel) in % 1(1)Opel 62.867 (14,1) 63.582 (14,7) -1,12(2)VW/Audi 57.451 (12,9) 46.578 (10,7) 23,33(3)Ford 38.009 (8,5) 37.100 ( 8,5) 2,54(4)Renault 32.590 (7,3) 36.086 (8,3) -9,75(5)Peugeot-Talbot30.557 (6,8) 32.749 (7,5) -6,76(7)Toyota 21.295 (4,8) 22.090 (5,1) -3,67(6)Nissan 19.819 (4,4) 22.727 (5,2)...

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Een groot verlies van de drie Franse automerken, een forse winst voor Volkswagen/Audi, en een verrassende opmars van de Koreanen Hyundai en Daewoo; dat zijn de meest opmerkelijke fenomenen op de Nederlandse automarkt van het afgelopen jaar. Dat blijkt uit cijfers die branchevereniging RAI gisteren heeft gepubliceerd.

Volkswagen wist het afgelopen jaar bijna een kwart meer auto's te verkopen dan in 1994. Daarmee won het fors marktaandeel - van 10,7 naar 12,9 procent - en naderde het de jarenlange marktleider Opel tot op 1,2 procent. Het succes van VW was vooral te danken aan de nieuwe Polo, die goed was voor ruim 12 duizend verkochte vehikels. In 1994 waren er nog geen 4 duizend nieuwe Polo-klanten. Opel zelf moest vorig jaar iets terrein prijsgeven: het aantal verkochte auto's daalde met ongeveer 700 tot 62.867.

De Franse automerken deden het slecht in 1995. Renault, Peugeot en Citroën moesten allemaal inleveren, waarbij Citroën procentueel het grootste slachtoffer was. Vooral de Xantia heeft het afgelopen jaar aan populariteit ingeboet. Werden er in 1994 nog 9217 exemplaren van verkocht, vorig jaar waren dat er ongeveer 2300 minder. Bij Citroën was gisteren geen commentaar te krijgen.

Wat lager in de ranglijst vielen vooral de Koreanen op: Hyundai was procentueel de grootste stijger in de top twintig. Er werden ruim 48 procent meer Hyundai's verkocht, een totaal van 8807 auto's. 'De nieuwe Lantra en de Exel, de opvolger van de Pony, zijn echte trekkers', aldus pr-manager J. Sabee van Hyundai-importeur Greenib.

'We duiken in het vacuüm dat de Japanners achter laten', zei marketing-manager De Vries van Greenib enkele maanden geleden in deze krant. 'Een Mazda 323 kostte een paar jaar geleden pakweg 23 duizend gulden. Nu betaal je 30 duizend voor zo'n autootje. Da's toch veel geld. Dan kun je beter een Koreaan kopen.' Uit de statistieken die de Hyundai-dealers inleveren leest De Vries dat veel Japanse auto's worden ingeruild bij de aanschaf van een Hyundai, naast Fords, om onverklaarbare reden.

Stijger met stip tot in de top twintig is nieuwkomer Daewoo, dat afgelopen jaar veel aandacht heeft getrokken met zijn spraakmakende reclamecampagnes. In het eerste jaar dat de Koreaan actief was in Nederland, slaagde de importeur er meteen in bijna 6200 exemplaren te verkopen. 'Voor dit jaar mikken we op 10 duizend auto's, of een marktaandeel van 2,2 procent', zegt woordvoerder J. Vroom. Het marktaandeel in het afgelopen jaar bedroeg 1,4 procent.

Een bijdrage aan de populariteit van Daewoo levert ongetwijfeld ook de gunstige financieringsregeling die het bedrijf aanbiedt. Klanten krijgen een jaar rentevrije financiering. 'We weten nog niet of we dit jaar met die campagne doorgaan', zegt Vroom.

In totaal werden vorig jaar 446.388 nieuwe auto's verkocht, een toename van 12 duizend ofwel bijna 3 procent. Naar schatting van RAI en Bovag worden dit jaar tussen de 450 duizend en 460 duizend nieuwe wagns verkocht.

De RAI signaleert een opmerkelijke toename van het aantal verkochte cabriolets en 'multi-purpose vehicles', de bekende ruimtewagens. Vorig jaar werden vierduizend convertibles verkocht, tegen 2580 in 1994 en 1460 in 1989. Mensen willen zich onderscheiden met zo'n auto, meent de RAI. Maar ook de prijzen zijn gedaald, terwijl ook de warme zomers van de laatste paar jaar een rol spelen, zegt RAI-voorzitter G. Worm. Het aantal verkochte ruimtewagens steeg tot 6200 exemplaren, tegen 2800 in 1991.

De gemiddelde aankoopwaarde van een nieuwe auto stijgt licht. Vorig jaar werd gemiddeld 38.300 gulden betaald voor een nieuwe wagen, tegen 37.400 in 1994 en 36.400 in 1993.

De verkopen van nieuwe bedrijfswagens stegen vorig jaar met 20 procent tot 65.100. Vooral de lichtere bedrijfswagens werden veel verkocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden