Franse acties pro en contra 35 uur

Vrachtwagenchauffeurs, metroconducteurs, postbodes, uitkeringsambtenaren en werknemers van Air France hebben dinsdag met stakingen een fors deel van het Franse openbare leven lamgelegd....

De vrachtwagenchauffeurs hadden op zo'n zeventig plaatsen met hun combinaties de Franse snelwegen versperd. Het hele land had er last van, met name Normandië, Auvergne, de Elzas en het gebied langs de Belgische grens. De vrachtrijders protesteren tegen hun nieuwe werktijden, die worden teruggebracht tot maximaal 220 uur per maand.

De 35 uur is voor de routiers nog lang niet aan de orde. De vrachtrijders zeggen uitsluitend dankzij premies op overwerk aan een redelijk salaris te kunnen komen. Met 55 uur per week, het nieuwe maximum, maken ze naar eigen zeggen onvoldoende uren. Na een gesprek met minister Gayssot (Transport) en de belofte van nader overleg begonnen de vrachtrijders gisteravond met het opheffen van hun barrières.

Het openbaar vervoer - bus, metro, voorstadmetro RER - in Parijs lag gisteren voor de helft stil. In een handvol provinciesteden werd maandag al gestaakt. De chauffeurs en conducteurs eisen intrekking van een decreet uit 1942 dat hun werktijden regelt, zodat ook zij in aanmerking kunnen komen voor de 35-urige werkweek. De uitkeringsambtenaren voelen zich overbelast en eisen dat er meer banen komen, de postbodes werken al sinds tijden 35 uur, maar zijn ontevreden over de manier waarop, en het grondpersoneel van Air France wil meer salaris.

De 35-urige werkweek geldt sinds 1 februari officieel voor alle Franse bedrijven die meer dan twintig werknemers tellen. Kleine ondernemingen krijgen nog twee jaar respijt alvorens de kortere werkweek ingang vindt.

Tot nu heeft niet meer dan 14 procent van de bedrijven met meer dan twintig werknemers een akkoord gesloten over korter werken. Daarbij zijn 2.736.707 werknemers betrokken, op een totaal aantal werknemers in de particulier sector van veertien miljoen. Nog eens tien miljoen ambtenaren en trendvolgers moeten nog beginnen met de onderhandelingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden