Frans Molenaar

De modeontwerper draagt zijn broek, heel modieus, nét aan de korte kant, met Beatles-laarsjes eronder...

Smaken verschillen, maar de mooiste jas in de recente modeshow van Frans Molenaar was wel een slanke, scherpe blauwe trenchcoat; zo klassiek, maar ook weer zo modern. Verder was Molenaars 85ste couturecollectie het best omschreven met de woorden van mijn buurvrouw tijdens de show, die bij elke tweede outfit uitriep: `Beeldig! Mooi, hoor!`

Mij trof met name het eigenaardige kleurgebruik van Molenaar: iets tussen lever en oranje in, of vaal turkoois, of de retrocombinatie van crème en zachtroze.

Zoals altijd hanteerde ontwerper Molenaar grofweg twee conflicterende stijlen. Hij is dol op het contrasterende biesje, op crèmewit met donkerblauw, of zwart en wit. Ook het rieten tuinameublement dat hij laatst ontwierp (`Haute Terrasse`) is zwart met een wit geverfde bies, en kussens overtrokken met zwar-witgestreepte stof.

Anderzijds houdt Molenaar van ton sur ton: alles in één kleur. Een roze pak met bijpassende roze schoenen, roze jas en roze hoed. `En het liefst spuit ik de man ernaast ook nog roze`, zei hij een paar jaar geleden in de Volkskrant.

Die ton sur ton is een stijlfiguur die Molenaar ook in zijn eigen garderobe bezigt. Hij verschijnt graag op een cocktail in een compleet abrikooskleurige outfit, of van top tot teen in mosgroen.

Maar ter gelegenheid van zijn modeshow, twee weken terug, trok hij een nieuw tweeknoops pak van grijze Prince of Wales-wol aan. Italiaans maatwerk, met een wit overhemd en een mooie slappe zijden stropdas die ergens tussen donkerblauw en zwart in zat. Zijn broek was, heel modieus, nét aan de korte kant en hij droeg er Beatles-laarsjes onder. Molenaar zag er alleszins patent uit; net als die eerder genoemde trenchcoat was het klassiek en modern tegelijk.

Ik vroeg Molenaar of hij niet weer eens een mannenmodelijn wilde beginnen, want ik herinnerde me een geweldig gesneden Frans Molenaar-blazer die een vriend van me ooit op het Waterlooplein vond. Domme vraag, want Molenaar bleek nog steeds die confectielijn voor heren te voeren. `Heb je `t niet gelezen? De nieuwe collectie is vorige maand gestolen uit de showroom in Breda. Geen spoor van teruggevonden. Het heeft in álle kranten gestaan.`

Terug naar zijn coutureshow, waar een rare mix van BN`ers (Verdonk, Frequin, Kroes, Kaagman) naborrelde in de hal van het Amstel Hotel. Een oudere dame in een prachtige met zijde overtrokken mantel van Max Heymans (God hebbe zijn ziel) kwam naar de couturier toe om hem te complimenteren met de `sublieme` show. Maar Molenaar was er met zijn gedachten niet bij; de gedane arbeid had hem hongerig gemaakt. `Even een bitterbal`, zei hij, en hij spoedde zich naar de ober met hapjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden