Frans Maas op verlies door sanering Duitse dochters

Het transportbedrijf Frans Maas in Venlo gaat opnieuw een reorganisatie doorvoeren. Bij de dochterondernemingen in Duitsland verdwijnen ongeveer driehonderd van de negenhonderd banen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De nieuwe reorganisatie komt voor de buitenwacht tamelijk onverwacht. De vorige bestuursvoorzitter J. van Ooijen meende in september vorig jaar nog 1994 'een bescheiden winst' te behalen na het verlies in 1993. Dat bedroeg 2,7 miljoen gulden.

Dat er toch weer rode cijfers worden geschreven, wijt Frans Maas aan de te nemen maatregelen bij de dochterondernemingen Bleckmann, Interpress en Hannick (Special Freight & Transport Services). Daar worden de bezittingen afgewaardeerd en het personeelsbestand gesaneerd.

Vanwege de aanhoudende slechte marktomstandigheden in Duitsland heeft Frans Maas besloten het binnenlandse transport te laten voor wat het is. De onderneming gaat zich concentreren op internationale expeditie en logistieke dienstverlening. Het binnenlandse transport zal Frans Maas uitbesteden aan lokale partners.

Binnenlands vervoer behoort eigenlijk niet tot de kernactiviteiten in de onderneming. Dat zijn internationale expeditie en logistieke dienstverlening. In Duitsland is de binnenlands-transportactiviteit een overblijfsel uit het verleden. Frans Maas is in Duitsland georganiseerd via een holding met een aantal dochterbedrijven. Al die bedrijven doen aan binnenlands transport.

'Gezien de ontwikkelingen in het afgelopen halfjaar en de te verwachten gang van zaken in de komende jaren, kan ingrijpen niet uitblijven', verklaart R. Oliemans, opvolger van Van Ooijen, de sanering bij de Duitse bedrijven. 'De marktsituatie is er aanhoudend slecht.' Over 1993 leed Frans Maas op Duitsland al een verlies van bijna 11 miljoen gulden, in 1994 liep dat op tot ruim 15 miljoen gulden.

Ondanks de problemen in Duitsland wist Frans Maas zijn bedrijfsresultaat vorig jaar te verhogen van 16,2 miljoen tot 25 miljoen gulden. Per aandeel steeg de winst van 0,98 tot 1,50 gulden.

Voor 1995 verwacht Oliemans een verbetering van het bedrijfsresultaat met 30 tot 50 procent, zegt Oliemans. Voor de activiteiten in Duitsland voorziet hij dat de verliezen 'sterk beperkt' kunnen worden. Maar winst zit er nog niet in. En voor 1996 denkt Oliemans in Duitsland niet beter dan quitte te draaien. Ook in 1996 zal in Duitsland nog het een en ander moeten worden gesneden.

Het eigen vermogen van Frans Maas is na twee verliesgevende jaren sterk afgenomen. Ultimo 1993 was dat nog 157,5 miljoen gulden, 23,4 procent van het balanstotaal. Nu is het eigen vermogen geslonken tot 124 miljoen gulden, nog geen 20 procent van het balanstotaal van het transportconcern.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden