NieuwsFrankrijk

Frankrijk verhoogt boete voor brandstofslurpers

De maatregel van Europa’s tweede automarkt verhoogt de druk op makers van sportwagens om hun voertuigen te elektrificeren.

Beeld Getty Images

De interne verbrandingsmotor, die op diesel en benzine, ziet zijn einde telkens sneller naderen. Met name de onzuinige versies die doorgaans te vinden zijn in kostbare sportwagens als Ferrari’s, Lamborghini’s of Bentleys hebben het lastig: Frankrijk kondigde vorige week aan dat het de boete voor brandstofslurpers de komende twee jaar verder verhoogt, waardoor kopers zomaar tot 50 duizend euro meer kwijt zijn voor hun sportwagen.

Zuinige motoren blijven goeddeels buiten schot: de boete stijgt niet-lineair met het aantal gram CO2 dat elke kilometer de uitlaat verlaat. Ook SUV’s die niet zijn voorzien van hybride of elektrische aandrijving zullen onder de nieuwe regels soms flink duurder worden, meldde Bloomberg.

De maatregel van Europa’s tweede automarkt verhoogt de druk op makers van sportwagens om hun voertuigen te elektrificeren om de uitstoot omlaag te brengen. Porsche, dat sinds vorig jaar de volledig elektrische Taycan te koop heeft, wil halverwege het volgend decennium de helft van de verkochte auto’s geëlektrificeerd hebben. Ook AMG, de sporttak van Mercedes-Benz en beroemd om zijn luidruchtige en dorstige V8-motoren, brengt volgend jaar een geëlektrificeerd model op de markt. Volkswagen, eigenaar van Bugatti, liet onlangs doorschemeren het supersportwagenmerk te willen verkopen.

Met de maatregel, die nog door het Franse parlement moet worden goedgekeurd, stimuleert Parijs stiekem ook de eigen auto-industrie: de folders van Franse fabrikanten als Peugeot, Renault en Citroën kennen nauwelijks de sportwagens zoals die wel in Italië en Duitsland worden gebouwd. De Franse merken zijn vooral gespecialiseerd in kleine tot middelgrote gezinswagens, met doorgaans kleinere motoren en een lagere uitstoot.

Nederlandse automobilisten zijn al gewend aan hoge CO2-boetes: een fiks deel van de aanschafbelasting bpm is gebaseerd op de uitstoot van kooldioxide. In Nederland kan deze ‘boete’ zomaar tienduizenden euro’s bedragen en bij echte benzineslurpers richting de ton kruipen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden