Frankfurter buigt met tegenzin voor lezer

Sinds 1949 verscheen op de voorpagina van de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) welgeteld 33 maal een (zwart-wit) foto op de voorpagina....

Nog opvallender: het betrof een kleurenfoto. Over een breedte van drie kolommen nota bene. Elders op de voorpagina maakten de lezers kennis met het verschijnsel ‘steunkleur’.

De koppen boven de hoofdredactionele commentaren – die door de FAZ nog altijd belangrijk genoeg worden geacht voor de meest in het oog lopende plek in de krant – waren niet in fractuur (‘gotische’ letters) gezet, maar in het lettertype Times New Roman Condensed Bold.

‘De machtigste vernieuwer is de tijd’, schreef uitgever Werner D’Inka (een hoofdredacteur heeft de FAZ niet) in het commentaar over de ingrijpendste typografische verandering uit het 58-jarig bestaan. Zonder haar ernst en bezonnenheid geweld te hoeven aandoen, heeft ‘de krant voor Duitsland’ tegemoet willen komen aan de wensen en voorkeuren van de hedendaagse lezer.

En die is – of men het leuk vindt of niet – nu eenmaal visueel ingesteld, en heeft (of neemt) niet meer de tijd om dagelijks uren achter zijn lijfblad door te brengen. De pagina’s krijgen dus meer ‘lucht’, en lange artikelen zullen in bondige intro’s worden samengevat.

Veel lezers hebben de laatste dagen met brieven en (een paar) opzeggingen van hun ongenoegen over deze ‘knieval voor de cultuur van de ongeletterden’ blijk gegeven. De ongestructureerde letterbrij van de oude FAZ wordt alsnog tot de grootste verworvenheid van de Bondsrepubliek opgewaardeerd. De krant wordt ervan beticht voor de MTV-generatie te hebben gecapituleerd.

Mediadeskundigen vragen zich echter af of de FAZ met deze cosmetische operatie zal kunnen volstaan. De vernieuwing zal wellicht dus geen invloed hebben op haar imago als saaie en zelfgenoegzame spreekbuis van de behoudende CDU-vleugel. In zes jaar tijd daalde de oplage van bijna 410 duizend naar 360 duizend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden