Frank Groothof

Het gaat Groothof vooral om het drama en de spannende thema's.

DOOR ANNETTE EMBRECHTS

Hij wilde de jungle in, maar het werd de zee. Frank Groothof liep door bezuinigingen subsidie mis voor zijn plan om Jungleboek te ensceneren met Zuid-Amerikaanse livemuziek en ter plekke geprojecteerde tekeningen. Uit nood greep hij terug op een van zijn eerste klassiekers: de met een orkaan aan verbeeldingskracht gespeelde, gezongen en vertelde opera Idomeneo uit 1997. Voor publiek vanaf 6 jaar legt hij met overdrijving, relativering en smeuïge details het verhaal uit van Idomeneo, Koning van Kreta, die na tien jaar oorlog eindelijk Troje in de as legt, maar daarmee de toorn opwekt van beschermheer Poseidon, God van de Zee. Poseidon laat Idomeneo op weg naar huis schipbreuk lijden. Idomeno smeekt hem te sparen, en doet in ruil een belofte: het eerste levende wezen dat hem bij thuiskomst tegemoet loopt, zal hij offeren. Hij denkt aan een dier of een slaaf, maar tot zijn grote verdriet blijkt het zijn enige zoon te zijn, Idamantes, die al tien jaar op het strand wacht op zijn vader. Tja, en belofte maakt schuld, zeker bij Griekse Goden. Met dit dramatische gegeven componeerde Mozart in 1781 een opera, die Groothof in zwaar bewerkte vorm gebruikt om tegenaan te vertellen en tegenop te zingen.

In zijn eentje speelt Groothof (64) met frisse energie en doldwaze verkleedpartijen het hele hof, een half Troje en een woeste zeestorm bij elkaar. Het decor, dat nog lag te roesten in een schuur op zijn erf, bestaat uit een gigantische windmachine, geknutseld van fietswielen, centrifuges, trappers en katrollen. Daarmee wekt hij als Poseidon (kartonnen kroon, dito drietand en gedrapeerd laken) een storm op, en doet dat later dunnetjes over als neef Water (badmuts, duikbril en een slang van zwembandjes). De helm van Idomeneo is een hoofddeksel met handveger, voor slavin Ilja bindt hij een theedoek om met vlechtjes, en voor de jaloerse prinses Elektra gebruikt hij een gifgroene boa. De opera is zo getransponeerd dat het muzikale bereik aansluit bij Groothofs beperkte zangstem. Meer dan de muziek gaat het Groothof om drama en spannende thema's zoals offeren en overleven. Aan het slot vraagt Groothof een 'gemeen kind' uit de zaal het offer te voltrekken. Bij de première nam de zwakbegaafde Cas deze rol vol overtuiging aan. Met groot gevoel voor performance speelde hij Groothof bijna van het toneel. Daarvoor moet je van goeden huize komen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden