Foutje, bedankt

Staatssecretaris Schultz van Haegen weet nu ook dat zij zich met het Schiphol-dossier niet populair zal maken...

Hoewel de luchthaven opnieuw aan het langste eind trekt, kon Schiphol-directeur Cerfontaine gisteren niet nalaten aan te dringen op haast. Omdat het kabinet ervoor heeft gekozen eerst nog een inspraakprocedure te houden, zou de aanpassing van de regels wel eens te laat kunnen komen met alle 'rampzalige' gevolgen van dien. Het is een houding waaruit spreekt dat men gewend is op zijn wenken te worden bediend. En het is ook precies de reden waarom de politiek zich steeds opnieuw in de nesten werkt.

Het gevaar dreigt dat de Tweede Kamer zich andermaal verliest in de details van de wet en het daarop gebaseerde geluidsnormenstelsel. Terwijl men poogt het systeem aan te passen aan de werkelijkheid, verliest men de werkelijkheid steeds verder uit het oog. Die werkelijkheid is dat de befaamde dubbeldoelstelling - een groter Schiphol én minder geluidshinder - onhaalbaar is gebleken.

De nu aangekondigde aanpassing van de wet zal beide doelstellingen op papier weer met elkaar in overeenstemming brengen. Het zal evenwel niet meer dan een cosmetische oplossing zijn die de spanning tussen de belangen van de omwonenden en de groeiambities van Schiphol intact laat. De vijf banen liggen er en het zou vreemd zijn als de luchthavendirectie niet probeerde daar optimaal gebruik van te maken.

In plaats van een zoveelste discussie te beginnen over geluidsnormen en meetmethoden, zou de Tweede Kamer de samenleving en zichzelf een grote dienst bewijzen als zij afrekende met de illusie dat in een dichtbevolkt gebied als de Randstad Schiphol kan blijven groeien zonder toename van de overlast voor mens en milieu. De volgende vraag is dan welk belang het zwaarst moet wegen. Nu de economische betekenis van Schiphol tot schier mythische proporties wordt opgeblazen, kan het geen kwaad de werkelijk toegevoegde waarde opnieuw af te zetten tegen het ruimtebeslag, de geluidshinder en de milieuvervuiling.

Tegenstanders van de huidige luchtvaartwet pleitten er destijds voor het aantal vliegbewegingen op Schiphol aan een maximum te binden. Een oplossing die een heldere keuze paart aan een eenvoudige handhaving. Twee zaken die nu node worden gemist.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden