‘Foute’ vis verdwijnt uit het schap

Greenpeace is niet ontevreden over het tempo waarmee bedreigde vissoorten uit de supermarkten verdwijnen. Alleen Albert Heijn blijft wat achter....

Met uitsterven bedreigde vis verdwijnt gestaag uit de Nederlandse supermarkten. Volgens milieuorganisatie Greenpeace passen alle grote supermarkten hun inkoopbeleid aan om ‘foute’ vis uit de schappen te weren. Zwaar overbeviste soorten zoals wijting, zwaardvis en marlijn liggen al niet meer in de winkels, kwetsbare soorten zoals roodbaars en zeewolf worden door steeds meer supermarkten geweerd.

Greenpeace voert sinds 2007 de campagne Maak Schoon Schap, voor duurzame vis in supermarkten. Sindsdien publiceert de organisatie ieder jaar een ranglijst waarbij de achttien grootste supermarktketens worden beoordeeld. ‘Groene’ supermarkten met een bijna volledig duurzaam visbeleid bestaan ook nu nog niet,’ aldus Greenpeace, wel zijn voor het eerst alle supermarkten ‘uit het rood’ en dus ‘op de goede weg’ (oranje). De ketens EM-TÉ, Golff, Deen en Super de Boer scoren het best: zij zijn voor zestig procent of meer ‘duurzaam’. Aldi, Troefmarkt, Vomar, Dekamarkt en Dirk van den Broek voerden grote verbeteringen in het inkoopbeleid door. Laatstgenoemde supermarkt stopte zelfs als enige met de verkoop van paling. ‘Dat valt erg te prijzen,’ zegt Femke Nagel, campagneleider Oceanen van Greenpeace. ‘Paling verkopen is vergelijkbaar met het verkopen van een broodje orang-oetan. Zo bedreigd is de paling.’

Greenpeace is kritisch over Albert Heijn, de grootste supermarkt. ‘Enerzijds investeren ze echt in duurzame visserij, anderzijds blijven ze ook de kwetsbare en slecht beheerde zeewolf en de overbeviste roodbaars verkopen.’ Een woordvoerster van Albert Heijn is op haar beurt wat kritisch over de ‘meetmethode’ van Greenpeace. ‘Greenpeace schetst een ongenuanceerd beeld. Wij werken al jaren aan een duurzaam visbeleid, we werken ook samen met het Wereld Natuur Fonds. En we maken steeds meer stappen vooruit. Maar je kunt ons niet vergelijken met de drie heel kleine supermarktketens die bij Greenpeace het beste scoren. Wij hebben 800 winkels, 10 miljoen klanten en een enorm aanbod van vis.’ De AH-woordvoerster geeft wel toe dat de supermarkt pas vis uit de schappen weert als er een duurzaam alternatief is gevonden.

Greenpeace schrijft de snelle verbetering van het ‘visbeleid’ van supermarkten onder meer toe aan het voornemen van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dat alle wild gevangen vis in supermarkten in 2011 het duurzame Marine Stewardship Council (MSC)-keurmerk draagt. ‘De supermarkten lopen daarop vooruit.’

Een woordvoerder van MSC-Nederland bevestigt dat beeld. ‘Vorig jaar om deze tijd waren in Nederland 24 MSC-producten in winkels verkrijgbaar, nu zijn dat er al 250.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden