NieuwsReisvouchers

‘Fout’ reisorganisaties en garantiefonds: vouchers blijken niet gedekt

Wie na 16 maart een pakketvakantie heeft geboekt die moest worden omgezet in een voucher, loopt risico: gaat de organisatie failliet, dan is de klant z’n geld kwijt. Anders dan werd gesuggereerd blijken na 16 maart geboekte reizen niet met een door het garantiefonds SGR gedekte voucher te zijn toegerust.

Marcel van Lieshout
Reizigers op Schiphol eind juli. Er is nog steeds geen garantiefonds voor losse vliegtickets, wel voor pakketreizen. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Reizigers op Schiphol eind juli. Er is nog steeds geen garantiefonds voor losse vliegtickets, wel voor pakketreizen.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Dat heeft de Consumentenbond vastgesteld na het uitpluizen van de tweede garantieregeling voor wegens corona uitgestelde pakketreizen. De branchevereniging van reisorganisaties, ANVR, en de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) erkennen dat er een ‘fout’ is gemaakt en gaan onderzoeken hoe die te repareren. Om hoeveel gedupeerden het gaat is vooralsnog onduidelijk.

Adjunct-directeur Carin Beckers van garantiefonds SGR spreekt van een (vooralsnog) ‘papieren kwestie’ maar geeft toe dat er een fout is gemaakt. ‘Althans, in de coronacrisis loop je steeds weer tegen nieuwe ontwikkelingen aan die we niet hadden voorzien.’

In maart maakten SGR, reiskoepel ANVR en het ministerie van Economische Zaken de afspraak dat vanwege corona geschrapte reizen konden worden gecompenseerd met een voucher van dezelfde waarde als de reis. Voor die waardebon gold dezelfde dekkingsvoorwaarden als bij normale reizen. De afspraak werd gemaakt om te voorkomen dat de reiswereld in acute geldnood zou komen. Reizigers zouden wettelijk recht hebben op teruggave van geld, maar als de reisorganisaties daartoe gedwongen moesten overgaan, zouden ze een voor een omvallen.

De eerste regeling liep tot 1 juni en betrof reizen die voor 16 maart (voor Nederland het begin van de coronacrisis) geboekt waren. Nadat de overheid aangaf dat er weer kon worden gereisd moest een tweede regeling worden opgesteld. Ook in die tweede regeling geldt nu formeel dat alleen vóór 16 maart geboekte reizen eventueel met een SGR-gedekte voucher kunnen worden gecompenseerd.

‘De tweede garantieregeling is een verlengde afspraak tot 1 september’, licht woordvoerder Babs van der Staak van de Consumentenbond toe. We kunnen op zijn minst vaststellen dat beperkende voorwaarden niet goed zijn gecommuniceerd. Als mensen horen van een SGR-dekking voor die vouchers dan zijn ze sneller geneigd alsnog een reis te boeken, nu grenzen weer open zijn. Als straks een reisorganisatie over de kop gaat, wat helemaal niet denkbeeldig is, blijkt die voucher niks waard.’

Repareren

ANVR-directeur Frank Oostdam erkent dat er fouten zijn gemaakt. Onbewust, beklemtoont hij. ‘We aan met SGR aan de slag om dit te repareren’. Carin Beckers van SGR schat in dat het aantal gedupeerden beperkt is, mocht het al tot een faillissement van de betrokken reisorganisatie komen: ‘In feite heb je het over landen waarvan de overheid na juni de code geel in code oranje heeft gewijzigd, zoals Kroatië en delen van Spanje, en dan ook nog eens over mensen die pas laat een pakketreis daarnaartoe hebben geboekt.’

Geannuleerde reizen en vouchers hebben al tot een stortvloed aan kritiek geleid. Zo lagen veel luchtvaartpassagiers die hun reis geannuleerd zagen over het feit dat ze nu soms al maanden op hun voucher wachten. Babs van der Staak van de Consumentenbond: ‘Helemaal los van corona hebben we vorig jaar, samen met ANVR en SGR, in Den Haag gepleit dat er ook een garantiefonds voor losse vliegtickets moet komen. Daar wil de politiek vooralsnog niet aan.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden