Foto zoekt familie via kroepoek

In de jaren na WO II verlieten veel Nederlanders hals over kop de voormalige kolonie Indië. Familiealbums bleven achter. Met hulp van Go-Tan wil het Tropenmuseum ze alsnog bezorgen.

AMSTERDAM - 'Is dit jouw oma?' De oudste van twee meisjes op een foto kijkt fronsend in de lens, de jongste laat haar blik humeurig wegdwalen. De kinderen zijn gefotografeerd in het voormalige Nederlands-Indië, dat is in een oogopslag duidelijk. Maar wie zijn ze? Het Tropenmuseum in Amsterdam schakelt ten einde raad kroepoek-eters in om daar achter te komen én om de eigenaren van 335 andere vergeten familiealbums te achterhalen.

Zo'n 80 duizend stickers hebben ze bij het familiebedrijf Go-Tan in Kesteren op pakken Emping (een soort kroepoek) geplakt. De eerste pakken liggen vandaag en morgen in de winkel. Op de stickers het motto 'Foto zoekt familie' plus de oma-foto, representatief geacht voor alle 80 duizend foto's die liggen te wachten.

De foto's werden gemaakt in de periode vanaf 1900 tot aan de grote uittocht na de oorlog. 'We hopen natuurlijk dat mensen er aan de keukentafel over praten en samen herinneringen ophalen', zegt Han Go, directeur van Go-Tan. 'Ik kom zelf uit zo'n familie die foto's kwijt is.'

Tussen 1945 en 1950 verlieten de meeste Nederlanders de voormalige kolonie vaak hals over kop en met achterlating van vele persoonlijke bezittingen. Tempo doeloe was definitief voorbij. Ook fotoalbums bleven achter of zwierven rond.

Kort na de oorlog belandden duizenden albums op het Amsterdamse Tropeninstituut. Het merendeel kon in loop der jaren, via speciale kijkdagen, worden bezorgd, op de 335 vergeten albums na.

Oud of overleden

Maar de tijd dringt. De meeste Indiëgangers zijn oud of overleden. Hun nazaten hebben soms weinig of geen herinnering meer aan het leven van hun familie in de Oost. Vandaar dat het Tropenmuseum zich beraadde op plannen ook de laatste albums een zetje te geven. Vorig jaar werd tienduizend euro bijeen gesprokkeld om albums te digitaliseren en een speciale app te ontwikkelen. Dat werk is bijna geklaard.

Op de site van het Tropenmuseum zijn de albums als bladerboeken in te zien. Pagina na pagina tonen ze foto's van Nederlanders uit Indië of foto's die Nederlanders in Indië bij zich hadden. Een familieportret bijvoorbeeld aan de voet van de Brandaris op Terschelling, een foto van een jongeman op een oude motor, of de schoolklas met de juf. Een van de geportretteerde kinderen moet toch ergens rondlopen?

Digitalisering bleek niet voldoende. Om een groter publiek te trekken, stapte het Tropenmuseum naar Go-Tan, een bedrijf dat veel eigen familiegeschiedenis in zijn reclame stopt. De pakken Emping vinden gretig aftrek, met name in de Indonesische gemeenschap in Nederland. Go's familie komt uit Bandung op Java. Zijn vader Frank richtte het bedrijf in Kesteren op, samen met de andere naamgever Tan, toen ook zij halsoverkop Indië hadden verlaten.

Tan trok zich al eerder terug. De drie zoons van Go zetten het familiebedrijf voort. Twee van hen voeren de directie in Nederland, de derde zit in het Verre Oosten. Go-Tan is met 65 werknemers en een omzet van 20 miljoen euro een klein bedrijf in de voedselbranche. De meeste producten worden in het bedrijf in de fabriek in de Betuwe zelf gemaakt.

Han Go: 'Ik heb geen idee wat we van de stickeractie moeten verwachten. Maar het zou fantastisch zijn als we een aantal albums zouden kunnen teruggeven. Ik hoop dat mensen de foto's aan elkaar laten zien en doorgeven.'

Op 1 april zijn alle vergeten albums gedigitaliseerd en moet ook de app klaar zijn. De 80 duizend stickers zullen tegen die tijd eveneens hun weg hebben gevonden. 'Maar mocht het nodig zijn, dan doe ik nog een rondje. Geheel belangeloos', zegt Han Go.

Han Go directeur van Go-Tan

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden