Fortisbank gaat vreemd om met overledenen

Dat banken hun oudere klanten nog wel eens in de kou laten staan, is niets nieuws. Maar de Fortis Bank maakt het in het geval van N.A....

Terwijl Cornelisse zijn rekening al in geen jaren heeft gebruikt, krijgt hij deze maand twee bankpasjes toegestuurd Twee pasjes? Ja, een voor de heer Cornellisse zelf en een voor zijn vrouw, die al meer dan twee jaar dood is. Kosten: 13,50 euro.

Dochter Marja Cornelisse (56), die de zaken van haar vader behartigt, is boos en gaat naar de Fortisbank in de buurt. Hier moet ze een half uur op haar beurt wachten. Erger nog is dat er maar vier stoelen beschikbaar zijn voor in totaal vijftien wachtenden. 'Uw bank moet wel een grote hekel hebben aan oudere en gehandicapte mensen', schrijft ze aan de bank.

Als ze eindelijk aan de beurt is, wordt ze naar eigen zeggen als 'een repeteerwekker' te woord gestaan. De conclusie van baliemedewerker Schouten luidt kort samengevat: 'De computer kan niet falen.' Als er al iemand heeft gefaald, is het het echtpaar Cornelisse zelf.

Cornelisse vraagt of ze de rekening nu alsnog kan opheffen. Maar ook dat gaat niet zomaar. Schouten eist een handtekening van een M. Cornelisse, die geboren is in 1983. 'Helaas bestaat die persoon niet', zegt Cornelisse, de gemachtigde is mevr. M. Cornelisse van 1946 en dat ben ik.' Maar Schouten is onverbiddelijk. Zolang de in 1983 geboren M.Cornelisse niet is gevonden, kan hij niets doen.

Ten einde raad stuurt mevrouw Cornelisse een brief naar de directeur van het filiaal. Pas dan durft de Fortisbank het eigen computersysteem af te vallen en zelf een besluit te nemen. De heer Cornelisse krijgt zijn 13,50 euro terug, de rekening wordt opgeheven en de bank biedt excuses aan dat ze een pasje aan een overledene heeft gestuurd.

'We hadden de pasjes nooit zomaar mogen sturen', erkent een medewerker van de Fortisbank. 'Normaal gesproken vragen we klanten de pasjes af te halen. Er is dus absoluut het een en ander misgegaan.' Dochter Cornelisse is stelliger. 'Voor een bank die miljoenen verdient is deze klantonvriendelijkheid een schande.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden