Ford vergroot greep op Japanse Mazda

Autofabrikant Ford gaat zijn belang in de Japanse concurrent Mazda uitbreiden tot 33,4 procent. De Brit Henry Wallace zal namens Ford per 1 juni voorzitter van de raad van bestuur van Mazda worden....

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

Sinds 1979 bezat Ford al een belang in Mazda. Laatstelijk bedroeg dit 25 procent. Voor omgerekend 484 miljoen dollar koopt het bedrijf nu 144 miljoen nieuw uit te geven stukken. Verwacht wordt dat Mazda het bedrag zal steken in produktontwikkeling en onderzoek.

Mazda kampte in de afgelopen jaren met een teruglopende afzet op de Japanse markt. Bovendien stond de export onder druk door de sterke yen. Verkocht de autofabrikant in 1990 nog 1,4 miljoen auto's, in 1995 waren dat er nog maar 770 duizend. In 1993/94 en 1994/95 maakte het bedrijf verliezen van rond 600 miljoen gulden. Over het boekjaar dat op 31 maart afliep, verwacht het bedrijf net quitte te hebben gespeeld.

Als nummer vijf op de ranglijst van Japanse autoproducenten loopt Mazda achter op de concurrenten. Honda en Toyota pasten in de afgelopen jaren hun organisatie aan om slagvaardiger te kunnen opereren. Om minder afhankelijk te worden van valutakoersfluctuaties bouwden ze fabrieken in het buitenland. Ook werden al relaties aangeknoopt met Amerikaanse branchegenoten: Toyota ging met General Motors in zee, Mitsubishi werkt samen met Chrysler. Daarnaast heeft General Motors een belang van 37,4 procent in vrachtwagenfabrikant Isuzu.

Analisten beoordelen de samenwerking van Ford en Mazda echter als inniger dan de andere pacten. Met name de controle die Ford over het management gaat uitoefenen zien zij als een sterk punt. Het is voor het eerst dat een buitenlander een Japans autoconcern gaat leiden. Door het grote belang in Mazda kan Ford bovendien onwelgevallige besluiten van de aandeelhoudervergadering blokkeren.

Volgens de nieuwe topman Wallace zal de samenwerking ook op andere gebieden voordelen opleveren voor Ford. Hij wees op het elimineren van dubbel werk en een betere toegang tot de Japanse markt. De Mazda-fabrieken maken al diverse Ford-modellen. In het verleden heeft Ford door Mazda opgedane ervaring en kennis gebruikt om produktielijnen te stroomlijnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden